Seabourn

 

 

Risteily Seabourn-aluksella on erilaista kuin mikään muu matkustusmuoto. Kokemus on ylellinen, mutta rento – tyylikäs, mutta rento – runsas, mutta hillitty. Intiimit laivamme vierailee halutuimmissa kohteisiin maailmanlaajuisesti, purjehtien maamerkkikaupunkien sydämeen sekä piilotettuihin helmiin, joihin suuremmat alukset eivät pääse.

Laivamme houkuttelevat mielenkiintoisia ihmisiä, jotka haluavat jakaa kokemuksia odotetusti tavallisista paikoista.

Seabourn oli edelläkävijä pienten, erittäin luksusluokan risteilyjen uranuurtajina ja edustaa edelleen tämän ainutlaatuisen matkustustyylin huippua. Intiimeistä sviittialuksistamme koostuva laivastomme, joissa kussakin on 458–600 vierasta, purjehtii maailman halutuimpiin kohteisiin sesonkiaikanaan. Aluksella vieraita palvelee palkittu miehistö, joka on koulutettu tarjoamaan Seabournille tunnusomaista huomaavaista, henkilökohtaista ja sydämellistä vieraanvaraisuutta.

Monet vieraat ovat pitäneet Seabournin risteilykokemusta ensisijaisena tapana matkustaa ja palaavat säännöllisesti purjehtimaan kanssamme yhä uudelleen ja uudelleen.

Vuonna 2009 Seabourn Odyssey astui palvelukseen, jolloin se oli luksusristeilijöiden uusin ja paras. Vaikka Seabourn Odyssey on suurempi kuin alkuperäiset Seabourn-sisaret, se kuljettaa vain 458 vierasta ja tarjoaa runsaasti mukavuuksia. Seabourn Odysseyyn on sittemmin liittynyt kaksi identtistä sisarta, Seabourn Sojourn vuonna 2010 ja Seabourn Quest vuonna 2011. Ensimmäinen 600 matkustajan aluksemme Seabourn Encore toimitettiin vuonna 2016 ja toinen 600 matkustajan laiva, Seabourn Ovation 2018.

Laajennetun laivastomme ansiosta voimme tarjota palkitun Seabourn-kokemuksen useammalle matkustajalle useammilla risteilyalueilla kuin koskaan ennen. Riippumatta siitä, minne päin laajaa maailmaamme haluat matkustaa, tarjoamme sinulle mahdollisuuden nähdä se kaikki täydellisessä eleganssissa ja helposti – matkustaa hyvin – maailman parhailla pienillä laivoilla.

Meille olisi kunnia, että matkustaisit kanssamme seuraavalla matkallasi.

 

Reittimuutokset

Loistoristeilyt ei vastaa matkareitin muutoksista tai laivan myöhästymisistä ennalta arvaamattomien ja hallitsemattomien olosuhteiden vuoksi tai syistä, jotka liittyvät laivan ja matkustajien turvallisuuteen. Varustamolla ja aluksen kapteenilla on oikeus jättää pois satamia, muuttaa aikatauluja, vaihtaa reittiä tai alusta ilman ennakkovaroitusta

Lentomatkat

Mikäli olette varanneet lentonne itse, suosittelemme että saavutte risteilyn lähtökaupunkiin jo edeltävänä päivänä.

Mikäli lennot on varattu Loistoristeilyiden kautta ja lentonne on myöhässä, siitä tulee ilmoittaa Seabournin matkustusdokumenteissa olevaan puhelinnumeroon tai Loistoristeilyiden päivystysnumeroon. Pyörätuolia käyttävien matkustajien tulee ilmoittaa asiasta ennen matkaa, jotta mahdolliset erityisjärjestelyt voidaan tehdä. Matkustajilla on oltava mukana oma, kokoon taittuva pyörätuoli.

Nimet matkustajatiedoissa

Huomioittehan, että matkustajien nimitietojen on täsmättävä matkustusasiakirjan kanssa. Ensimmäinen etunimi ja sukunimi riittävät. Mikäli matkalipun nimitiedot eivät vastaa passin tietoja, matkustaminen ei ole mahdollista. Ilmoittakaa Loistoristeilyiden myyntitoimistoon, jos nimi pitää korjata. Nimenmuutoksista ja niiden korjauksista aiheutuvat kulut veloitetaan asiakkaalta.

Mitä pakata mukaan?

Pukeutuminen päivällä

  • Päiväsaikaan matkustajille suositellaan rentoa lomapukeutumista.
  • Shortsit ja farkut ovat sallittavia päiväsaikaan kaikkialla aina klo 18 saakka. Uimapukuihin ja urheiluasuihin pukeutuminen on sallittua ainoastaan niille tarkoitetuilla alueilla.

Pukeutuminen illalla

  • Klo 18 jälkeen, miehillä pitkät housut kauluspaita. Pikkutakki on vapaaehtoinen. Naisilla esimerkiksi jakkupuku tai mekko.
  • Pukeutumissuositukset vaihtelevat illasta riippuen ja ne ilmoitetaan päivän lehdessä.
  • Kaikilla risteilyillä on yksi tai useampi muodollinen ilta, johon osallistuminen on vapaaehtoista. Miesten pukukoodi on smokki tai musta puku ja solmio ja naisten cocktailmekko tai muuten muodollinen vaatetus.

Pukeutuminen vierailukohteissa
Pakkaamisessa kannattaa ottaa huomioon kohteissa vallitsevat sääolot, vuodenaika sekä olla selvillä maan pukeutumiskulttuuri ja pukeutua sen mukaan esimerkiksi peittämällä hartiat ja polvet.

Matkatavarat

Lentoyhtiöiden matkatavararajoitukset vaihtelevat yhtiöiden ja lippuluokkien välillä, joten matkustajien tulee tarkistaa ajankohtaiset tiedot ennen matkalle lähtöä. Varmistakaa, että matkatavaranne on varustettu matkustusdokumenttien mukana saamillanne lipukkeilla.

Laivoilla ehdottomasti kiellettyjä tavaroita ovat kaikki vaarallisiksi katsottavat esineet ja tarvikkeet, kuten aseet, ammukset, räjähteet, ilotulitteet ja soihdut, kaasut, myrkylliset, radioaktiiviset tai syövyttävät aineet, sekä terävät esineet.

Käsimatkatavarat

Tarkista lentoyhtiöstä käsimatkatavaroiden koko- ja painorajoitukset.
Pakkaa erillisiin käsimatkatavaroihin matkustusdokumentit, passi, mahdolliset lääkkeet, kamera, lompakko ja muut arvotavarat.

Matkustus asiakirjat

Passi

Jokaisella matkustajalla, myös lapsilla, on oltava voimassaoleva passi ja mahdollisesti tarvittavat viisumit. Passin on oltava voimassa vähintään kuusi kuukautta matkan jälkeen. Passin kuvasivusta on hyvä ottaa kopio mukaan matkalle ja säilyttää se erillään passista. Loistoristeilyt ei ole vastuussa, mikäli matkustusasiakirjat ovat puutteellisia ja estävät matkalle lähdön. Näissä tapauksissa sovellamme normaaleja peruutusehtoja. Ottakaa matkalle mukaan kaikki matkustusdokumentit; lento- ja risteilyliput, passit, sekä mahdolliset viisumit. Näiden lisäksi myös tarvittaessa rokotustodistukset ja englanninkieliset reseptit lääkkeistänne. Huomioikaa, että maiden viranomaisten turvallisuus- ja asiakirjamääräykset voivat vaihdella. Matkustajat ovat itse vastuussa siitä, että selvittävät nämä ja noudattavat annettuja määräyksiä. Mikäli tarvittavia dokumentteja puuttuu, matkustajalta voidaan evätä pääsy laivalle, tai hänen risteilynsä voidaan keskeyttää.

Viisumi

Matkustajien on syytä selvittää matkanjärjestäjältään tai suurlähetystöstään mahdolliset viisumivaatimukset vähintään kaksi kuukautta ennen matkan alkua. Kunkin on myös itse huolehdittava viisumien ajanmukaisuudesta. Mikäli matkustajalla ei ole tarvittavia viisumeita, hänen pääsynsä alukselle tai ko. vierailukohteeseen voidaan evätä, ja häneltä voidaan periä peruutuskuluja.
Yhdysvaltoihin matkaava risteilyasiakas
Suomen kansalaiset voivat edelleen matkustaa ilman viisumia, mutta heidän täytyy hankkia hyväksytty matkustuslupa ennen matkustamistaan Yhdysvaltoihin. Jokaisella matkustajalla on oltava henkilökohtainen koneellisesti luettava passi, joka on voimassa vähintään 6 kuukautta matkan jälkeen. Matkustuslupa on pakollinen.

Yhdysvaltoihin matkustava risteilyasiakas

Yhdysvaltain kotimaan turvallisuuslaitos (the Department of Homeland Security) ja Yhdysvaltain tulli- ja rajaturvallisuuslaitos (the United States Customs and Border Protection) ovat luoneet turvallisen verkkosivuston, jolla sinä tai kolmas osapuoli voi täyttää sähköisen lomakkeen matkustusluvan hakemista varten. Annettuasi tarvittavat tausta- ja matkustustiedot tietoturvallisella verkkosivustolla, järjestelmä käsittelee hakemuksesi ja päättää, voitko matkustaa Yhdysvaltoihin Visa Waiver -ohjelman alaisuudessa ilman viisumia. Järjestelmä antaa automaattisen vastauksen, ja ennen lentokoneeseen nousua lentoyhtiö tarkistaa matkustuslupasi voimassaolon sähköisesti Yhdysvaltain tulli- ja rajaturvallisuuslaitokselta. Matkustuslupa on voimassa kaksi vuotta myöntämispäivästä tai kunnes passisi vanhenee, mikäli näin tapahtuu ennen kahden vuoden määräaikaa. Matkustuslupahakemukset jätetään vähintään 72 tuntia ennen matkustamista. Matkustuslupahakemukset tehdään Internetissä osoitteessa: https://esta.cbp.dhs.gov. Sivun oikeasta yläkulmasta voit valita suomenkielisen sivuston. Täyttöohjeet löydät osoitteesta https://esta.cbp.dhs.gov/esta/WebHelp/helpScreen_fi.htm. Jos tiedät tarvitsevasi viisumin ota yhteys USAn konsulaattiin, tarkempia tietoja löytyy osoitteessa https://fi.usembassy.gov

Matkavakuutus

Muista ottaa matkavakuutus samanaikaisesti, kun varaat risteilymatkasi. Näin turvaat mahdollisen sairastapauksen tai muun matkan estymisen varalta aiheutuneet kulut. Tutustu huolellisesti matkavakuutusehtoihin, että vakuutus kattaa kaikki mahdolliset tilanteet matkan aikana. Varausmaksua ei palauteta, jos matka perutaan (koskee myös sairastapauksissa tehtyjä peruutuksia). Mikäli joudut peruuttamaan matkasi, veloitamme peruutuskulut todellisten kustannusten mukaisesti, jotka nousevat prosentuaalisesti mitä lähempänä matkaa peruutus tehdään. Kehotamme hankkimaan peruutusturvan sisältävän matkustaja- ja matkatavaravakuutuksen jo matkan varausvaiheessa. Tarkista vakuutuksen kattavuus ja mahdolliset vastuurajoitukset, jotka saattavat lisätä matkustajan omaa vastuuta.

Terveys, raskaus

Aluksella ei ole mahdollisuutta uusia reseptejä tai hankkia lääkkeitä, joten kunkin matkustajan on huolehdittava riittävästä lääkkeiden määrästä. Reseptilääkkeistä on oltava mukana englanninkielinen todistus tulli- ja rajaviranomaisia varten. Tämän todistuksen saa apteekista veloituksetta. Lääkkeet kuljetetaan ja säilytetään alkuperäispakkauksissaan. Erityishuomiota vaativissa terveydentiloissa matkustajan tulee toimittaa ennen matkaa englanninkielinen lääkärintodistus ja tuoda mukanaan tarvittavat lääkkeet ja tarvikkeet. Huomioittehan, että kaikki retket eivät sovellu esim. pyörätuolia käyttäville.

Koska aluksilla ei ole valmiuksia hoitaa raskauteen liittyviä ongelmatilanteita eikä synnytyksiä, risteilyt sallitaan vain raskauden 24. viikolle saakka. Raskaana olevalla matkustajalla tulee aina olla englanninkielinen lääkärintodistus siitä, että hän on kykeneväinen matkustamaan.

Matkustajien omalla vastuulla on selvittää ja hankkia kussakin kohdemaassa tarvittavat rokotukset. Voitte tarkistaa voimassa olevat suositukset osoitteesta www.rokote.fi. Tiedot omasta rokotussuojastanne saatte terveyskeskuksestanne.

Valuutta

Laivan valuutta on Yhdysvaltain dollari. Laivan rahanvaihtomahdollisuudet ovat rajalliset, eli valuuttaa kannattaa vaihtaa jo ennen matkaa tai kohteissa. Karibian risteilyille on hyvä varata dollareita matkakassaan. Muualla myös eurot ovat hyvä matkavaluutta.

Laivaannousu

Laivaannousuajat ilmenevät matkustusdokumenteista, ja kaikkien matkustajien on oltava aluksella viimeistään kaksi tuntia ennen laivan lähtöaikaa. Matkustusdokumentit kannattaa pitää helposti saatavilla käsimatkatavaroissa saapuessanne satamaan.

Lapset Seabournin aluksilla

Jokaisen alle 21-vuotiaan matkustajan tulee matkustaa hytissä vähintään 21-vuotiaan matkustajan kanssa.
Matkustajalta vaadittava vähimmäisikä risteilyyn on 6 kuukautta alukseen nousemishetkellä. Jos matkalla on enemmän kuin 2 peräkkäistä meripäivää, matkustajan vähimmäisikä on 12 kuukautta alukseen nousemishetkellä. Etelämantereelle tai Expedition risteilyillä  matkustajan on oltava vähintään 6-vuotias alukseen nousemishetkellä.

Laivalla ei ole erityisiä ohjelmia kaiken ikäisille lapsille, eikä Seabourn tarjoa lasten hoitoa, viihdettä tai valvontaa. Seabourn pidättää oikeuden rajoittaa alle 3-vuotiaiden lasten määrää.

Majoituksesi merellä

Seabourn on panostanut majoituksessaan tilavuuteen ja mukavuuteen. Kaikissa hyteissä on henkilökohtainen hyttipalvelija, joka huolehtii hytin siisteydestä, toimittaa päivittäin laivan ohjelmalehden ja pyrkii toteuttamaan matkustajien erikoistoiveita. Lisäksi sviiteissä on hienot egyptiläiset puuvillaliinavaatteet, ympärivuorokautinen huonepalvelu, kylpytuotteita sekä kylpytakit ja tohvelit, interaktiivinen televisio, kahvikone, kylmäkaappi ja vaatehuone. Sviittien tiedot laivakohtaisesti alus tiedoissa.

Ateriat risteilyllä

Kattaukset
Kaikissa ravintolassa on avoin kattaus. The Restaurantissa aterioiminen ei vaadi illallisvarausta, mutta illallisvaraus kannattaa tehdä The Grill By Thomas Keller, Earth & Ocean, The Colonnade ja Patio Grill –ravintoloihin.

Ruokailuvaihtoehdot
Laivoilla on lukuisia ruokailuvaihtoehtoja, jotka vaihtelevat laivakohtaisesti. Kaikilla aluksilla on kuitenkin mahdollisuus nauttia ateriat haluamallaan tavalla; joko tyylikkäästi valitsemassaan ravintolassa tai rennommin omalla parvekkeella.

The Restaurant löytyy kaikilta Seabournen aluksilta. Se on laivojen pääravintola ja tarjoaa matkustajille avoimen kattauksen aamiaisen, lounaan ja illallisen kullekin parhaiten sopivaan aikaan. Ravintola on tyyliltään perinteinen ja hienostunut niin sisustusta, kuin menuakin myöten.

The Grill By Thomas Keller löytyy kaikilta Seabournen aluksilta. Sen idyllinen, intiimi ilmapiiri ja monivivahteinen ruokalista tarjoaa matkustajille jännittäviä makuelämyksiä. Varauksen tekeminen etukäteen on suositeltavaa. Ravintolassa kattausmaksu.

The Colonnade ravintola on aavistuksen verran rennompi aikaisemmin mainittuihin verrattuna. Tarjolla on upeita teemailtoja ja kausittain vaihtuva menu.

Sushi ravintola kehitti ruokalistan, joka on täydellinen sekoitus aitoa japanilaista keittiötä ja Seabournin kulinaarista asiantuntemusta. Ruokalistalla on kaviaaria ja pieniä lautasia, sekä valikoima makikääryleitä, sushia ja sashimia sekä salaatteja.

Seabourn Square on kahvila baari täynnä herkkuja, jälkiruokia ja mukaan otettavia ruokia.

The Patio on rento allasravintola, jossa on lounasbuffet, salaatteja, keittoja, grillattuja erikoisuuksia ja vastaleivottua pizzaa. The Patiota varten keittiömestari Keller on kehittänyt oman Napa-hampurilaisen sekä artesaanien hot dogin nimeltä Yountwurst.

Earth & Ocean The Patiossa. Earth & Ocean -kokkimme luovat joka ilta mielikuvituksellisen valikoiman tuoreita, kekseliäitä ruokia – hienostuneen menun, jossa juhlitaan perinteisiä makuja eri puolilta maailmaa. Illallisvarauksen tekeminen etukäteen on suositeltavaa.

Huonepalvelu
Maksuton huonepalvelu on matkustajien käytössä ympäri vuorokauden. Hyttiin on pikkupurtavan lisäksi mahdollista tilata myös The Restaurantin useamman ruokalajin illallinen.

Erikoisruokavaliot ja allergiat
Erikoisruokavaliota noudattavia kehotetaan tiedottamaan asiasta joko risteilyn varauksen yhteydessä tai viimeistään kuusi viikkoa ennen lähtöä. Oman ruokavalion saatavuus kannattaa varmistaa laivaan astumisen jälkeen.

Tekemistä päivällä

Urheilu
Jokaisella Seabournen aluksella on hyvinvarusteltu kuntosali. Tarjolla on maksuttomia jooga- ja pilatestunteja samoin paritanssitunteja. Halutessaan on mahdollista ottaa käyttöön oma henkilökohtainen kunto-ohjaaja, joka opastaa niin treenaamisen kuin ruokavalionkin suhteen.

Kylpylä
Kylpylässä voit nauttia erilaisista hoidoista ja hieronnoista. Osalla aluksista on varattavissa yksityinen Spa Villa. Varauksia kylpylään voi tehdä joko laivalla tai etukäteen Seabournin internet sivuilla.

Spa & Wellness salonki
Seabournin kylpylän salonki tarjoaa laajan valikoiman hierontoja, kasvo- ja kauneushoitoja yhdistäen perinteisiä käytäntöjä ympäri maailmaa uusimpiin tekniikoihin. Seabournin kylpylät sopivat vieraille, jotka haluavat ylläpitää henkilökohtaista kuntoiluohjelmaa. Hyvin varustetussa kuntosalissa ja Motion Studiossa työskentelee ammattitaitoisia kuntovalmentajia. Kylpylöitä täydentää täyden palvelun salonki miehille ja naisille.

Tietovisat, paneelikeskustelut ja lautapelit saattavat olla kaipaamasi haaste ajanvietoksi, ettei aivotyö täysin pääsisi loppumaan.

Ruoka- ja viini
Hemmottele makuaistejasi maistiaisissa tai mene nauttimaan lounaasta johonkin laivan ravintoloista tai mikset ottaisi osaa kokkien pitämällään ruuanlaittokurssiin.

”Caviar in the Surf” – juhlat tai Marina Day
Useilla risteilyillä järjestetään Caviar in the Surf – juhlat tai Marina Day. Kumpikin pitää sisällään laivan arjesta poikkeavaa ohjelmaa; esimerkiksi Marina päivänä pääset kokeilemaan vesiurheilulajeja laivan takaa merelle aukeavalta laiturilta.

Seabourn Square
Seabournin ”olohuone” korvaa perinteisen vastaanoton. Alueella on mukavia sohvia, nojatuoleja ja cocktailpöytiä. Palveluasiantuntijat istuvat huomaamattomasti yksittäisten työpisteiden ääressä, valmiina auttamaan , neuvomaan ja opastamaan. Vieraiden käytössä on tietokoneita Internetin selailuun tai uutisten lukemiseen. Kahvila, jossa tarjoillaan erikoiskahveja, juomia, voileipiä, ja leivonnaisia.

Varaus-, maksu- ja peruutusehdot

Matkaehdot

Tämä varustamon ja matkustajan välillä tehty sopimus on laillisesti sitova. Sopimus sisältää kaikki matkustusehdot ja muut kirjallisesti ja suullisesti tehdyt sopimukset.

Sana ”matkustaja” viittaa kaikkiin henkilöihin jotka matkustavat tämän sopimuksen ehdoilla mukaan lukien perilliset, avustajat ja henkilökohtaiset edustajat. Kun termiä ”varustamo” käytetään tässä sopimuksessa, sillä tarkoitetaan Seabourn, alusta, sen omistajia, kuljettajia, työntekijöitä, edustajia, rahtaajia ja valvojia.

Tämä sopimus voi sisältää myös lentopaketin ehdot ja säännöt.

On sovittu matkustajan ja varustamon välillä, että kaikki kiistat ja asiat, jotka ovat nousseet merimatkan sopimuksesta tai siihen liittyen, mukaan lukien matkat aluksesta ja alukseen, retket ja lentopaketit, käräjöidään amerikkalaisessa oikeussalissa joka sijaitsee Seattlessa Washingtonissa. Mikäli edellä mainitulla tuomioistuimella ei ole asiaan tuomiovaltaa, käräjöinti voi tapahtua myös King Countyssä, Washingtonissa.

1. Yleiset termit ja määräykset

1.1
Termiä “Alus” käytettäessä tarkoitetaan laivaa, jolla risteily tapahtuu.

1.2
Termi ”Omistaja” viittaa laivan rahtaajaan ja omistajaan. Alukset Odyssey, Sojourn ja Quest ovat Seabournin omistuksessa. Pride on Windstar Pride Limitedin omistuksessa, Spirit on Star Voyager Limitedin omistuksessa ja Legend on Star Legend Limitedin omistuksessa, kaikkia operoi Seabourn. Laivan omistaja ja rekisteri voivat muuttua.

1.3
Termit ”Risteily” ja ”Risteilypaketti” viittaavat matkustajan ostamaan matkaan, jonka aikana alus käy eri kohteissa ja matkustajalla on mahdollisuus nousta maihin. Risteilyyn tai risteilypakettiin voi tämän sopimuksen ehtojen mukaisesti tulla muutoksia.

1.4
“Seabourn” viittaa Seabourn Cruise Line Limited:iin, Bermudalaiseen yritykseen.

1.5
Termi ”ensilähtö” tarkoittaa ajankohtaa jolloin risteilyyn liittyvä kuljetus (myös lentomatka), joka ostettu ja varattu varustamolta tai itse risteily alkaa.

1.6
Termi ”lentopaketti” viittaa edestakaiseen lentokuljetukseen, joka on varattu risteilyn ohessa varustamolta.

1.7
Termi ”retket ja kuljetukset” viittaa ennen risteilyä tai risteilyn jälkeiseen kuljetukseen (ei lentokuljetukseen), tai retkeen kohteessa, joka on varustamon tarjoama ja toteuttama palvelu.

1.8
Termi ”Hyvitys” koskee risteilyn, risteilypaketin, lentopaketin, retkien ja kuljetusten sitä osaa kokonaissummasta jonka varustamo on vastaanottanut. Osa matkustajan maksamasta risteilyhinnasta hyvitetään matkatoimistolle palvelumaksuna. Hyvitys ei sisällä matkatoimistolle maksettua osaa. Matkustaja on itse vastuussa mahdollisen hyvityksen vastaanottamisesta. Mahdollinen hyvitys maksetaan ainoastaan siinä valuutassa kuin se on matkustajalta vastaanotettu, sen maan valuutassa missä se on maksettu ja noudattaen maan valuutanvaihtosääntöjä.

2. Varustamon velvollisuudet

Kolmannet osapuolet (aluksen työntekijät ja agentit, rahtaajat, henkilöstö, laivanrakentajat -ja valmistajat, miehistö, toimittajat, varustamo sekä palveluntarjoajat) eivät ole vastuussa matkustajalle matkasta.

Kun matka (risteily / risteilypaketti / lentopaketti / retket ja kuljetukset) on maksettu kokonaisuudessaan:

1. Varustamo kuljettaa matkustajan risteilyalukselle
2. Varustamo kuljettaa matkustajan risteilyaluksella
3. Varustamo järjestää matkustajalle sovitut retket ja kuljetukset
4. Varustamo varaa lentopaketin ostaneelle matkustajalle lentokuljetuksen risteilyn lähtö- ja saapumispäiville.

Tämä sopimus on voimassa ainoastaan risteilysopimuksessa mainitulla risteilyllä tai risteilypaketilla ja ainoastaan siinä mainitussa hytissä. Kukaan omistaja tai yritys ei ole vastuussa muiden omistajien tai yritysten toimista ja palveluista.

3. Lakiasiat ja aikarajat

3.1
Sellaisilla risteilyillä, jotka eivät lähde tai saavu missään vaiheessa risteilyä mihinkään Yhdysvaltojen satamaan, varustamo on oikeutettu kaikkiin vastuunrajoituksiin ja koskemattomuuksiin, joita tapaukseen voi soveltaa (Ateenan sopimus) kuolemantapauksissa tai loukkaantumisessa ja henkilökohtaisen omaisuuden tuhoutumisessa tai katoamisessa. (Korvaussumma on maksimissaan noin 70 000 US-dollaria).

3.2
Jos Ateenan sopimusta ei voida jostain syystä soveltaa, silloin Yhdysvaltojen lakien mukaiset rajoitukset vastuuseen ja sen poikkeukset astuvat voimaan. Tilanteeseen voidaan soveltaa myös jonkin muun maan lakia, joka rajoittaa varustamon vastuuta. Varustamolla on oikeus vaatia hyötyä sen lain, säännön, sopimuksen, opetuksen tai sopimuksen mukaisen ehdon mukaisesti, joka tarjoaa varustamolle suurimman lain mukaisen suojan.

3.3
Varustamo ei ole korvausvelvollinen matkustajalle mistään emotionaalisesta kärsimyksestä, ahdistuksesta, tai psykologisesta vahingosta missään tapauksessa, paitsi jos tällaiset vahingot ovat seurausta varustamon välinpitämättömyydestä, matkustajan fyysisestä loukkaantumisesta tai seurausta siitä, että matkustaja on ollut vaarassa loukkaantua fyysisesti tai kuljettaja on tahallaan aiheuttanut tällaista vahinkoa.

3.4
Kaikkien tässä sopimuksessa olevien rajoitusten ja vapautusten lisäksi varustamo voi hyödyntää kaikkia Yhdysvaltojen lain mukaisia rajoituksia ja vapautuksia vastuuseen, sekä kaikkia muiden maiden sovellettavissa olevia rajoituksia ja vapautuksia vastuuseen. Mikään tässä sopimuksessa ei rajoita tai vie varustamolta lain mukaisia rajoituksia tai vapautuksia vastuuseen.

3.5
Tapauksissa, joissa syyte tehdään alaikäisen tai laillisesti epäpätevän henkilön puolesta tai väärästä kuolemantapauksesta. Syyte täytyy tehdä
a. alaikäisen tai laillisesti epäpätevän henkilön edustajan kanssa, kunnes tämä on täysi-ikäinen tai todettu päteväksi
b. kolmen (3) vuoden sisällä tapaturmasta / onnettomuudesta / kuolemasta

4. Varustamon vastuun aikarajat

4.1
Varustamo ei ole vastuussa matkustajan loukkaantumisista, sairastumisista tai kuolemantapauksista ellei se ole suoranaisesti aiheutunut varustamon huolimattomuudesta tai tahallisesta rikkomuksesta. Matkustajan tulee tietää merenkulun yleiset riskit.

4.2
Varustamo ei missään tapauksessa ole vastuussa tai korvausvelvollinen laivan ulkopuolella jonkun muun kuin varustamon omien palvelujen tarjoajien kanssa tapahtuneista loukkaantumisista tai onnettomuuksista.

4.3
Sellaisilla risteilyillä, jotka eivät lähde tai saavu missään vaiheessa risteilyä mihinkään Yhdysvaltojen satamaan, varustamo on oikeutettu kaikkiin vastuun rajoituksiin ja koskemattomuuksiin, joita tapaukseen voi soveltaa yleisen lain sekä Ateenan sopimuksen mukaisesti, jotka rajoittavat varustamon vastuuta matkustajan kuolemantapauksissa tai loukkaantumisessa ja henkilökohtaisen omaisuuden tuhoutumisessa tai katoamisessa. Jos Ateenan sopimusta ei voida soveltaa jostain syystä, silloin Yhdysvaltojen lakien mukaiset rajoitukset vastuuseen ja sen poikkeukset astuvat voimaan. Tilanteeseen voidaan soveltaa myös jonkin muun maan lakia, joka rajoittaa varustamon vastuuta. Varustamolla on oikeus vaatia hyötyä sen lain, säännön, sopimuksen, opetuksen tai sopimuksen mukaisen ehdon mukaisesti, joka tarjoaa varustamolle suurimman lain mukaisen suojan.

4.4
Jokainen matkustaja on korvausvelvollinen varustamolle aiheuttaessaan vahinkoa tai lisämaksuja. Alaikäisen aiheuttaessa vahinkoa tai lisämaksuja, on hänen huoltajansa korvausvelvollinen varustamolle.

5. Reittimuutokset ja peruutukset

5.1
Vaikka varustamo yrittää kaikkensa varmistaakseen matkustajalle sovitun risteilyn ja/tai risteilypaketin, joskus saattaa tulla muutoksia. Varustamo saattaa joutua esimerkiksi sääolosuhteiden, lakkojen, luonnonkatastrofien, sairastumisien tai onnettomuuksien takia vaihtamaan esimerkiksi kohdetta tai saapumisajankohtaa. Laivan kapteenilla on oikeus muuttaa risteilyreittiä katsoessaan sen tarpeelliseksi. Varustamo pidättää oikeuden tarjota matkustajalle korvaavan kuljetuksen mikäli risteily, risteilypaketti tai retket eivät onnistu lainkaan tai ne keskeytyvät varustamosta riippumattomasta syystä.

5.2
Matkustajan turvallisuus on varustamolle erittäin tärkeää. Turvallisuus- tai muista syistä, jos katsotaan tarpeelliseksi, varustamo voi korvata risteilyaluksen toisella vastaavalla aluksella, korvata muun kuljetusvälineen toisella, muuttaa risteilyajankohtaa, kohdesatamaa tai peruuttaa risteilyn, retken, risteilypaketin tai lentopaketin.

5.3
Mikäli risteily, risteilypaketti, lentopaketti tai retki peruuntuu, varustamo voi jättää matkustajan mihin tahansa kohdesatamaan ja kuljettaa (varustamon kustannuksella, mutta matkustajan omalla vastuulla) matkustajan ja hänen matkatavaransa paikkaan josta hän pääsee lähtemään kotiin tai toiseen laivaan. Kuljetusväline on tai ei ole varustamon omistuksessa ja se joko kuljettaa tai ei kuljeta matkustajaa suoraan haluttuun paikkaan.

5.4
Jos risteily, risteilypaketti, retki tai kuljetus peruuntuu ennen alkamistaan, matkustajalla on oikeus saada sopiva hyvitys peruuntumisesta. Jos risteily, risteilypaketti, retki tai kuljetus peruuntuu sen alkamisen jälkeen, matkustaja on oikeutettu saamaan hyvityksen, josta vähennetään kohtuullinen summa jo tarjotuista palveluista ja kuljetuksista. Kohtuullinen summa lasketaan suhteutettuna aikaan, jonka matkustaja peruutetusta risteilystä, retkestä tai kuljetuksesta menettää.

5.5
Varustamo ei ole velvollinen hyvittää peruuntuneita retkiä Half Moon Cay:lle.

5.6
Matkustaja huomioi sen että, risteilyssä joka alkaa Yhdysvaltojen satamasta ja risteilee yhden tai useamman Yhdysvalloille kuuluvan sataman kautta, matkustajan on päätettävä risteily lähtösatamaan. Jos matkustaja rikkoo tätä sääntöä, hän joutuu mahdollisesti maksamaan sakkoa Yhdysvaltojen tulliviranomaisille tai muille viranomaisille. Matkustaja suostuu maksamaan sakon, jos rikkoo tätä sääntöä.

6. Varustamon oikeus poistaa matkustaja laivalta

Varustamolla on oikeus turvallisuussyistä poistaa matkustaja kesken risteilyn, retken tai kuljetuksen tai evätä matkustajalta pääsy laivaan, retkelle tai kuljetukseen. Tällaiseen ratkaisuun varustamo turvautuu jos

6.1
Matkustaja on fyysisesti tai psyykkisesti huonossa kunnossa ja voisi aiheuttaa itselleen tai muille haittaa tai vaaratilanteita

6.2
Matkustaja ei ole maahanmuutto- tai muiden viranomaisten mukaan pätevä matkustamaan, esimerkiksi asiakirjojen puuttumisen takia

6.3
Matkustaja ei noudata laivan kapteenin tai muun henkilökunnan sääntöjä.

Jos matkustajan risteilyn jatkuminen evätään, voidaan matkustaja ja hänen matkatavaransa jättää mihin tahansa risteilyn kohteista tai varustamon päättämään paikkaan, ilman minkäänlaista korvausvelvollisuutta matkustajalle koituneista lisäkuluista ja haitoista.

7. Matkatavarat

7.1
Jokainen matkan maksanut aikuinen matkustaja saa ottaa kohtuullisen määrän matkatavaroita veloituksetta. Matkatavarat tarkoittavat matkakirstuja, matkalaukkuja, kasseja, laukkuja, vaatepuita ja nyyttejä, joiden sisältönä on ainoastaan vaatteita, kylpytavaroita ja muita henkilökohtaisia tarvikkeita, jotka ovat tarpeellisia ja sopivia matkan tarkoitukseen.

7.2
Varustamo ei ota kuljetettavakseen työkaluja, kotitaloustarvikkeita, lahjatavaroita ja/tai muiden omaisuutta, koruja, rahaa, kameroita, dokumentteja, arvoesineitä, tai muita tavaroita, jotka ovat listattuna Yhdysvaltojen lain tarkistetussa laitoksessa. Matkustaja todistaa, että sellaisia tavaroita ei ole yhdessäkään arkussa tai laukussa, joita matkustajalla on mukana. Jos sellaisia tavaroita on matkatavaroissa, varustamo ei ole niistä mitenkään vastuussa.

7.3
Radioaktiiviset aineet, ilotulitteet, aseet, ammukset, räjähteet tai tulenarat, myrkylliset tai vaaralliset aineet ovat kiellettyjä laivalla.

7.4
Ainoat sallitut eläimet laivalla ovat liikuntarajoitteisten matkustajien palvelueläimet.

7.5
Varustamo ei ole korvausvelvollinen
1. Matkustajan omaisuuden katoamisesta tai vahingoittumisesta, ennen kuin se on varustamon säilössä tai sen jälkeen kuin risteily on päättynyt.
2. Matkustajan omaisuuden katoamisesta tai vahingoittumisesta retkillä tai kuljetuksissa (vaikka lentokuljetus olisivat osa HAL lentopakettia).
3. Matkustajan omaisuuden vahingoittumisesta kulumisen, repeämisen tai normaalikäytön yhteydessä.

7.6
Aluksen kaikki hytit on varustettu tallelokerolla, joihin matkustaja voi laittaa tärkeät tavaransa. Varustamo ei kuitenkaan ole vastuussa tallelokeroissa säilytettyjen tavaroiden katoamisista tai vahingoittumisista.

7.7
On määrätty ja sovittu, että matkustajan omaisuuden kokonaisarvo ei ylitä 100 US dollaria / matkustaja, jos matkustaja on ostanut varustamon matkatavaravakuutuksen. Varustamon korvausvelvollisuus ei ylitä missään tapauksessa kyseistä summaa, paitsi jos matkustaja ilmoittaa varustamolle kirjallisena ennen lähtöä matkatavaroiden todellisen hinnan, ja maksaa varustamolle ennen lähtöä 1 % kyseisen summan ylimenevästä osasta.
Jos varustamoa pidetään korvausvelvollisena matkustajan matkatavaroiden tai omaisuuden katoamisesta tai menetyksestä, on sovittu että korvausvelvollisuus ei ylitä seuraavista vaihtoehdoista arvoltaan pienempää:
1. Matkatavaroiden tai omaisuuden rahallinen arvo
2. Arvo, jonka matkustaja on etukäteen ilmoittanut (korkeintaan 100 US dollaria, jos sellaista ilmoitusta ei ole tehty). Ilmoitettua summaa vähennetään osittain mikäli vähemmän kuin matkustajan kaikki matkatavarat tai omaisuus on kadonnut, viivästynyt tai tuomittu käyttökelvottomaksi vahingoittumisen takia. Varustamo ei ole missään tapauksessa korvausvelvollinen, jos omaisuuden luonne tai arvo on esitetty väärin.

Mikäli arvo, joka ylittää 100 US dollaria on tarkkaan määritelty, vastuun rajaa vähennetään suhteellisesti, vain jos matkustajalta ei ole kadonnut, myöhästynyt tai varastettu kaikkea omaisuutta. Nostamatta edellä mainittua rajaa
a. varustamon kokonaisvastuu ei koskaan ylity ja kaikki selvitykset tehdään alkuperäisen hankintamenon perusteella, josta vähennetään poistot.
b. vaurioituneet esineet selvitetään korjauskustannusten perusteella
c. hävinneistä, vahingoittuneista tai myöhästyneistä matkatavaroista täytyy ilmoittaa varustamon edustajalle 48 tunnin sisällä sen havaitsemisesta ja kirjallinen selvitys tapahtuneesta täytyy toimittaa 30 päivän sisällä varustamon kanssa tehdystä päätöksestä.

8. Matkustajan vastuu

Matkustaja on korvausvelvollinen varustamolle tai kapteenille kaikista sakoista tai kuluista, joita jokin valtio, valtion viranomainen tai satamavirkamies määrää varustamolle, jos sakot tai kulut johtuvat matkustajan tai alaikäisen (alle 21-vuotias) kanssamatkustajan kykenemättömyydestä noudattaa paikallisia vaatimuksia koskien maahanmuuttoa, rajavartiointia, tullisääntöjä ja valmisteveroa, maanviljelystä tai terveyssääntöjä tai muista rikkomuksista.
Jos lento peruutetaan sääolosuhteiden tai muiden ennustamattomien syiden takia ja matkustaja joutuu yöpymään hotellissa, on matkustajan vastuulla hotelli- ja ruokakulujen maksaminen.
Varustamolla on panttioikeus matkustajan omaisuuteen ja tavaroihin.

Laivalla matkustamisessa ja muissa kuljetuksissa on omat riskinsä. Näihin riskeihin kuuluu esimerkiksi laivasta evakuointi hätätilanteessa. Fyysisesti tai henkisesti sairaille matkustajille nämä riskit ovat merkittävämpiä, sillä joihinkin laivan osiin tai joihinkin satamiin on hankala tai mahdotonta päästä esimerkiksi rullatuolilla. Lisäksi sairaankuljetus risteilyn aikana, merellä tai satamassa saattaa aiheuttaa lisäriskejä ja kuljetus toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Varustamo pidättää oikeuden päättää, milloin sairaskuljetus tapahtuu. Edellä mainituista syistä varustamo vaatii matkustajan ilmoittamaan mahdollisista henkisistä tai fyysisistä sairauksista välittömästi tämän sopimuksen vastaanottamisesta. Tilanteissa, joissa matkustaja ei täytä turvallisuuskriteereitä henkilökohtaisesta avusta huolimatta, on varustamo oikeutettu kieltämään matkustajan pääsyn risteilylle tai jollekin risteilyn osiolle, esimerkiksi retkelle tai kuljetukselle.

9. Lain noudattaminen

Maahanmuutto-, terveys- ja muut lait, sekä Yhdysvalloissa, että muissa maissa voivat vaatia matkustajalta jonkin tietyn viisumin, passin, rokotuksen, suostumuksen alaikäisen vanhemmalta tai asiakirjat jo ennen maahan tuloa.

Matkustajan on itse, omalla vastuulla, noudatettava kaikkia vaadittuja lakeja. Kaikkien alle 18-vuotiaiden matkustajien mukana tulee olla täysi-ikäinen (yli 21-vuotias) valvoja tai huoltaja. Alle 21-vuotiaat eivät saa käyttää alkoholia laivalla. Huoltajat ja valvojat ovat tästä vastuussa.

Henkilötietoja, joita matkustajalta kysytään matkan aikana, voidaan käyttää markkinointitarkoituksiin, mutta niitä ei myydä tai anneta kolmansille osapuolille. Lisäksi jotkut valtiolliset toimistot vaativat varustamoa ilmoittamaan matkustajien henkilötiedot. Matkustaja sallii varustamon käyttää henkilötietoja edellä mainittuihin tarkoituksiin ja tiedostaa sen, ettei varustamo ole niistä vastuussa.

Varustamon lupa käyttää ja myydä valokuvia, videokuvaa ja ääninauhoituksia
Ajoittain risteilyn aikana otetaan kuvia ja videokuvaa ihmisistä laivalla markkinointi-, mainos- ja harjoitustarkoituksiin. Mikäli matkustaja ei ole kirjallisesti ennen risteilyn alkamista kieltänyt sitä, varustamo on oikeutettu käyttämään matkustajasta otettuja kuvia, videoita ja ääninauhoja varustamon markkinointi- ja harjoitustarkoituksiin.

Vahvistettua risteilysopimusta ei voida siirtää kolmansille osapuolille. Mahdolliset lisäykset, peruutukset ja muut muutokset tähän sopimukseen, jotka on tehty jonkun muun kuin Holland America Linen pääjohtajan toimesta, eivät sido varustamoa.

Mikä tahansa tämän sopimuksen säännös, joka on kielletty tai täytäntöönpanokelvoton missä tahansa toimivaltuudessa, on tehoton siltä osin kuin tällainen kielto tai pätevyyteen liittyvä asia tässä sopimuksessa ei muuten vaikuta eikä pätevyys tai täytäntöönpanokelpoisuus tällaisessa säännöksessä vaikuta millään lainkäyttöalueella.

10. Hinnan nousu ja verot

10.1
Matkustajan maksama risteilyhinta on määritelty paljon ennen risteilyn lähtöpäivää ja siihen on laskettu sillä hetkellä voimassa olevat polttoainekustannukset ja muut lisämaksut. Mikäli edellä mainittujen maksujen määrä muuttuu huomattavasti varustamosta riippumattomista syistä (esimerkiksi polttoaineen hinnannousun, viranomaismaksujen tai turvallisuuslisämaksujen nousun takia), varustamo pidättää oikeuden veloittaa asiakasta lisäkustannusten kattamiseksi. Varustamolla on oikeus evätä matkustajalta kuljetus, jos lisämaksuja ei ole maksettu ennen lähtöpäivää. Matkustajalla on oikeus peruuttaa risteily seitsemän (7) päivän sisällä lisäkustannusten ilmoituksesta (viimeistään lähtöpäivänä), jolloin hän on oikeutettu hyvitykseen. Hyvitys ei koske peruutusmaksuja.

10.2
Risteilyn hinta sisältää satamamaksut. Tämä ei ole osa risteilyhintaa, eikä siihen sovelleta alennuksia. Risteilyhinnan lisäksi matkustajan tulee maksaa veroja, joita valtion viranomaiset, mukaan lukien satamaviranomaiset, ovat asettaneet. Mikäli valtion toimien seurauksena verot nousevat varustamon ilmoittaman summan yläpuolelle, varustamo pidättää oikeuden veloittaa matkustajaa lisäkustannuksista. Varustamo pidättää oikeuden myös veloittaa matkustajaa turvallisuuskustannuksista, polttoainekustannuksista tai muista lisäkustannuksista. Tällaisissa tapauksissa ei matkustajalla ole peruutusmahdollisuutta.

11. Peruutusehdot ja risteilyesite

Matkustaja voi saada Seabourn Linen risteilyesitteen varustamolta tai omalta matkatoimistoltaan. Matkustajan tulisi tutustua hyvin risteilyesitteeseen sekä ”Hyvä tietää ennen risteilyä” -kirjaseen jonka varustamo lähettää ennen matkaa. Matkustajan tulee tietää, että mikäli risteilyesite tai ”Hyvä tietää ennen risteilyä” -kirjanen eroavat tästä sopimuksesta, tulee matkustajan noudattaa tämän sopimuksen ehtoja.

Matkustajan tulee huomioida varustamon peruutusehdot, jotka määrittävät peruutuksesta aiheutuvat lisämaksut ja -kulut riippuen peruutuksen ajankohdasta. Peruutetun risteilyn peruutuskulut peritään, siitäkin huolimatta, että risteilypaikka myytäisiin uudelleen. Matkustaja näin ollen hyväksyy sen, että matkustajan peruutuksista koituneita kuluja ei voida tarkalleen määrittää, joten varustamo laatii peruutuskulut, jotka ovat oikeudenmukainen arvio koituneesta kulusta.

Vaikka epätodennäköistä, alus voi kohdata uhkaavan tai käynnissä olevan sodan, sotilaallisia toimia tai muita erimielisyyksiä reiteillään. Näissä tilanteissa varustamolla on oikeus turvallisuussyistä päättää esimerkiksi, että alus risteilee ilman valoja, jättää noudattamatta käytännön sääntöjä ja asetuksia tai risteilee aseistetun tai aseettoman saattueen kanssa.

12. Lentopaketti

12.1
Varustamolta ostettuun lentopakettiin kuuluu risteilyn lisäksi lennot kohteeseen ja takaisin sekä kuljetukset lentokentältä satamaan ja takaisin. Lentojen erikoishinnoista ja paikkatilanteesta johtuen varustamo pidättää oikeuden valita lentoyhtiön ja lentoreitin. Jotkut reitit päätyvät eri kaupunkiin kuin mistä risteilyalus lähtee. Tällaisissa tapauksissa varustamo tarjoaa matkustajalle kuljetuksen alukselle ja takaisin. Matkustaja saattaa joutua lentoaikataulujen tai paikkatilanteen vuoksi yöpymään yhden yön hotellissa ennen risteilyä ja/tai risteilyn jälkeen. Matkustajan tulee tutustua huolellisesti Holland America Linen esitteeseen koskien hotellien varausehtoja ja hotellimaksujen ja muiden lisämaksujen maksuvelvollisuutta ja vastuuta.

12.2
Varustamo pidättää oikeuden muuttaa tai peruuttaa lentoja aikataulumuutosten vuoksi. Mikäli liput on jo kirjoitettu, varustamo muuttaa vastaavasti lentoa tai lentoyhtiötä. Tällaisessa tapauksessa matkustaja saattaa joutua palauttamaan lentoliput matkatoimistolleen. Mikäli matkustaja haluaa lipunkirjoituksen jälkeen muuttaa aikataulua jollain tavalla, ottaa hän täyden vastuun mahdollisista lisäkustannuksista. Mikäli varustamon apua tarvitaan muutettaessa varausta 60 päivän sisällä risteilystä, voi varustamo vaatia lisämaksua.

12.3
Lennon myöhästyessä, matkustajan tulee katsoa ”Hyvä tietää ennen risteilyä” -kirjasesta ohjeet.

12.4
Maksimihyvitys jonka varustamo voi matkustajalle tarjota, ei voi ylittää lentopaketin tai risteilyn ennakkomaksun määrää, joka on jo maksettu varustamolle.

12.5
Varustamo ei voi tehdä tai vahvistaa paikkoja lentokoneessa, erikoisaterioita tai muita erityispalveluja. Matkatoimistot avustavat tällaisissa järjestelyissä. Matkustajan tulee huomioida että lentoyhtiöiden tullimaksujen muutosten takia lentolipun hinta voi olla pienempi tai suurempi kuin mitä risteilyesitteessä on lentopaketin tai risteilyn ilmoitettu maksavan. Tällaisissa tapauksissa matkustajan ei tarvitse maksaa maksua eikä hän voi saada siitä hyvitystä. Mikäli kuitenkin polttoainekustannukset, verot tai muut lisämaksut nousevat, on varustamolla oikeus veloittaa matkustajaa niistä.

12.6
Matkustajan tulee pitää lentolipuista hyvää huolta ja pitää ne turvallisessa paikassa. Mikäli matkustaja hävittää lentoliput, on hän itse vastuussa niiden korvaamisesta.

12.7
Jokaisella lentoyhtiöllä on omat matkatavarasäännökset. Matkustaja on itse vastuussa lentoyhtiön asettamien matkatavaroihin liittyvien lisäkustannusten maksamisesta.

13. Varustamon ja lentoyhtiön vastuu (lentopaketti)

Varustamo tekee kaikkensa järjestääkseen matkustajalle lennon. Mikäli jostain varustamosta riippumattomasta syystä varustamo ei pysty järjestämään lentoa (esimerkiksi paikkatilanteen takia) tai lento peruuntuu, rajoittuu varustamon hyvitysvelvollisuus matkustajalle risteilyn tai lentopaketin ennakkomaksun hyvitykseen.

Varustamon suhde lentoyhtiöön on matkatoimistosta riippumaton. Varustamo ei ole vastuussa lentoyhtiöiden teoista tai laiminlyönneistä, kuten esimerkiksi lentojen peruuntumisista, aikataulujen muutoksista, uudelleenreitityksistä, matkatavaroiden katoamisista, vahingoittumisista tai myöhästymisistä. Matkustajalla ei näin ollen ole oikeutta periä varustamolta korvausta lentoyhtiön laiminlyönneistä tai teoista. Lentoyhtiön vastuu ja velvollisuus matkustajaa kohtaan ja matkustajan oikeudet lentoyhtiötä vastaan sovelletaan lentoyhtiön säännöksiä ja ehtoja apuna käyttäen.

Muilta osin noudatamme Yleisiä Valmismatkaehtoja. Nämä 30.6.2009 hyväksytyt sopimusehdot ovat Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemat. Nämä ehdot on saatavissa toimistostamme ja kuluttajavirastosta puh 010 194 700.

TÄMÄ ON EPÄVIRALLINEN KÄÄNNÖSVERSIO ENGLANNINKIELISESTÄ VIRALLISESTA VERSIOSTA. ALKUPERÄISEN ENGLANNINKIELISEN VERSION VOI LUKEA SEABOURNIN KOTISIVUILTA.

14. Yhdysvaltoihin matkustava risteilyasiakas

Yhdysvaltain kotimaan turvallisuuslaitos (the Department of Homeland Security) ja Yhdysvaltain tulli- ja rajaturvallisuuslaitos (the United States Customs and Border Protection) ovat luoneet turvallisen verkkosivuston, jolla sinä tai kolmas osapuoli voi täyttää sähköisen lomakkeen matkustusluvan hakemista varten. Annettuasi tarvittavat tausta- ja matkustustiedot tietoturvallisella verkkosivustolla, järjestelmä käsittelee hakemuksesi ja päättää, voitko matkustaa Yhdysvaltoihin Visa Waiver -ohjelman alaisuudessa ilman viisumia. Järjestelmä antaa automaattisen vastauksen, ja ennen lentokoneeseen nousua lentoyhtiö tarkistaa matkustuslupasi voimassaolon sähköisesti Yhdysvaltain tulli- ja rajaturvallisuuslaitokselta. Matkustuslupa on voimassa kaksi vuotta myöntämispäivästä tai kunnes passisi vanhenee, mikäli näin tapahtuu ennen kahden vuoden määräaikaa. Matkustuslupahakemukset jätetään vähintään 72 tuntia ennen matkustamista. Matkustuslupahakemukset tehdään Internetissä osoitteessa: https://esta.cbp.dhs.gov. Sivun oikeasta yläkulmasta voit valita suomenkielisen sivuston. Täyttöohjeet löydät osoitteesta https://esta.cbp.dhs.gov/esta/WebHelp/helpScreen_fi.htm. Jos tiedät tarvitsevasi viisumin ota yhteys USAn konsulaattiin, tarkempia tietoja löytyy osoitteessa https://fi.usembassy.gov