Benvenuto a bordo! Tervetuloa laivaan! Jokainen uusi aamu alkaa upealla tavalla kauniissa ja mukavassa hytissä. Täytyy vain päättää, missä aamiaisravintolassa haluaisikaan nauttia aamiaisensa juuri tänään: maistuisiko omeletti vai kenties mehevät muffinit?
Laivan ikkunasta näkyy uusi satama ja kaupunki, joka tarjoaa joka päivä aivan uudenlaisia kokemuksia: kulttuuria, rantoja, shoppailua - juuri niinkuin haluat. Kun päivä on kulunut kaupunkiin tutustuessa, voi laivaan palaamisen jälkeen rentoutua esimerkiksi jacuzzin lämpimässä vedessä lekotellen. Uimisen ohessa kannattaa piipahtaa saunassa, josta on mieletön näköala merelle. Entä miten olisi drinkki ennen pientä päivälepoa, kenties mansikkamargarita tai kiivicolada?
Yksi päivän huippuhetkiä Costa Cruisen huippuristeilijöillä on pitkä, nautinnollinen illallinen upeassa ruokasalissa. Joka ilta on tarjolla unohtumattomia makuelämyksiä, ja jokainen illallinen on oma tapahtumansa. Ravintolassa jokainen asiakas on Hyvin Tärkeä Henkilö.
Aterian jälkeen kannattaa suunnata laivan teatteriin katsomaan huikeaa, värikkästä esitystä täynnä laulua ja tanssia. Ja lopuksi on aika rentoutua, oppia vaikkapa uusi tanssi – esimerkiksi kuuma tango – viihtyä ihmisten seurassa ja saada uusia ystäviä.
Kaikki tämä on sinulle ilmaista - kaikki tämä kuuluu all inclusive -risteilyn hintaan.
Kaiken tämän sinulle tarjoaa laivanvarustamo Costa Cruises, joka on perustettu jo vuonna 1854. Aluksi yhtiö kuljetti laivoillaan kankaita ja oliiviöljyä Genovan ja Sardinian välillä, mutta pian se vei tavaroita jo ympäri maailman ja erikoistui kuljettamaan raakaa oliiviöljyä Välimeren maista kaukomaihin.
Costa Cruisella on pitkä historia, jonka aikana se on kehittänyt laivansa nimenomaan tuottamaan matkustajilleen nautintoa ja ikimuistoisia elämyksiä. Costan Cruisesin alukset toteuttavatkin risteilyasiakkaiden kaikki toiveet hemmottelusta hauskanpitoon.
Vuodesta 1986 lähtien Costa Cruises on tunnettu nykyisellä nimellään. 2000-luku tutustutti risteilymatkustajat muun muassa Suomessa rakennettuihin Costa Atlanticaan ja Costa Mediterraneaan. Costa Magica ja Costa Fortuna toivat uuden sukupolven muotoilun ja seurasivat edeltäjiään kerrassaan upeina sisaruksina.
Vuonna 2006 Costa Cruises aloitti täysin uuden aikakauden rakennuttamalla ensimmäisenä aluksen, Costa Serenan, jossa on yli 2000 neliön Samsara Spa -kylpylä. Vuonna 2009 valmistuivat Costa Luminosa ja Costa Pacifica ja vuosina 2011-2012 Costa Favolosa ja Costa Fascinosa. Laivastoa täydensi vuonna 2014 huikea Costa Diadema, joka edusti jälleen uutta sukupolvea kokoluokaltaan ja palveluiltaan. Viimeisimpänä, vuoden 2019 joulukuussa teki neitsytmatkansa Costa Smeralda - suoraan Turun telakalta. Tämä maailman ensimmäinen LNG -polttoainejärjestelmää käyttävä alus monine innovaatioineen on mullistanut risteilyalan. Tulossa ovat vuonna 2021 myös Costa Firenze sekä Costa Toscana, jota rakennetaan sisarensa Costa Smeraldan tavoin myöskin Turun telakalla.
Yli 70 prosenttia alusten hyteistä on parvekkeellisia. Kun astuu sisään alukseen, tulija pysähtyy ja ihastuu laivan suuruudesta ja sisustuksen upeudesta. Koko matkan ajan riittää uusia ihastelun kohteita, eikä ihme: Costan laivat on suunniteltu nautiskelua täynnä olevia lomapäiviä ajatellen. Laivalla on useita allasalueita auringonottopaikkoineen, uima-altaita, jacuzzeja sekä hauskaa tekemistä. Allasalueella järjestetään päivisin erilaisia kilpailuja ja muita aktiviteetteja, joihin kaikki voivat ottaa osaa.
Joka ilta laivoilla on vaihtuva, mitä korkeatasoisin kansainvälinen show, joka esitetään laivan keulan upeassa teatterissa. Elävää musiikkia ja ohjelmaa löytyy moneen makuun lukuisissa loungeissa ja baareissa. Ystävällinen henkilökunta huolehtii aina jokaisen matkustajan viihtyvyydestä. Illan päätteeksi on ihanaa rentoutua kodikkaassa hytissä ja nauttia makoisat unet huippumukavassa vuoteessa - valmiina uuteen mielenkiintoiseen päivään. Costa Cruisesin laivoilla koetaan loma, jota muistellaan hyvillä mielin aina siihen asti, kun astutaan uudestaan laivaan!
-Paras kylpylä 2019 (World Spa Awards)
-Paras risteilyvarustamo ensikertalaisille 2018 (Cruise Excellence Awards)
-Paras varustamo hintalaatu suhteelta 2017 (Cruise Excellence Awards)
Lähtöselvitys internetissä
ESTA-matkustuslupa
Suositus on yksi matkalaukku matkustajaa kohden. Lentokoneiden tapaan myös laivoilla ehdottomasti kiellettyjä tavaroita ovat kaikki vaarallisiksi katsottavat esineet ja tarvikkeet kuten aseet, ammukset, räjähteet, ilotulitteet ja soihdut, kaasut, myrkylliset, radioaktiiviset tai syövyttävät aineet sekä terävät esineet, joita voitaisiin käyttää aseena. Myös omien ruokien ja juomien tuominen on kiellettyä, lukuun ottamatta vauvojen- ja erikoisruokavaliota noudattavien ruokia. Pysähdysten tai risteilyn aikana ostetut ruuat ja juomat menevät säilöön alukselle risteilyn päättymistä edeltävään iltaan asti.
Lääkkeet, silmälasit, avaimet, matkustusasiakirjat ja muut tärkeät dokumentit on kuljetettava laivaan käsimatkatavaroissa. Arvoesineet, kamerat ja herkästi rikkotuvat tavarat kannattaa kuljettaa myös käsimatkatavaroissa.
Matkalippujen mukana toimitettavat matkalaukkulipukkeet kiinnitetään matkalaukkuihin ennen laukkujen luovuttamista kantajille satamassa.
Laivalla virallinen valuutta on euro, paitsi seuraavilla reiteillä, joilla valuutta on US dollari:
o Miamista lähtevät Karibian risteilyt o Etelä-Amerikan risteilyt o Etelä-Amerikasta lähtevät Atlantin ylittävät risteilyt o Kaukoidän risteilyt
Laivoilla ei ole käteisautomaatteja, ja rahanvaihtomahdollisuudet ovat rajalliset. Luottokorttinostoja tai henkilökohtaisia shekkejä ei voi laivalla käyttää. Costa Cruises hyväksyy maksutapoina käteisen ja luottokorteista Visan, American Expressin ja Mastercardin (huom! Visa Electron ja Diners Club eivät käy). Matkashekkejä vastaanotetaan Costa Cardin loppulaskun maksuvälineenä, mutta henkilökohtaisia shekkejä ei hyväksytä. Käteisellä maksettaessa annetaan ennakkomaksu, joka on vähintään 150 euroa. Käyttämättä jäänyt osuus voidaan noutaa risteilyn viimeisenä päivänä.
Muista ottaa matkavakuutus samanaikaisesti kun varaat risteilymatkasi. Näin turvaat mahdollisen sairastapauksen tai muun matkan estymisen varalta aiheutuneet kulut. Tutustu huolellisesti matkavakuutusehtoihin, sillä matkavakuutuksissa on paljon eroja. Costa Cruisen maksu- ja peruutusehdot saat omasta matkatoimistostasi. Matkavakuutuksen tulisi kattaa myös matkatavarat. Mikäli ne myöhästyvät, katoavat tai vahingoittuvat, tulee korvausvaatimus esittää vakuutusyhtiölle. Costa Cruisen vastuun rajat on määritelty kansainvälisissä sopimuksissa (tarkemmat tiedot varausehdoissa).
Tutustu Costa Cruisen Turvallista risteilymatkaa -ohjeisiin.Costa Cruises suosittelee, että matkustajat tarkistavat matkasuunnitelmassaan olevien vierailumaiden rokotusvaatimukset ennen risteilyn alkua joko omalta terveysviranomaiseltaan tai esimerkiksi rokote.fi-sivustolta.
Päiväsaikaan voi pukeutua oman mielen mukaan. Iltaisin merellä saattaa olla viileämpää, ja siihen kannattaa varautua varsinkin kannella liikuttaessa. A la carte- ja buffetravintoloissa sekä oleskelutiloissa uima-asut eivät ole sallittuja, mutta esimerkiksi shortseissa voi käydä aamiaisella ja lounaalla. Kenkiä tulisi käyttää aina yleisissä tiloissa liikuttaessa, ja uima-altaalla on hyvä käyttää esimerkiksi rantasandaaleita liukastumisen estämiseksi.
Kun illallisen aika koittaa, niin illallisravintolassa miehiltä toivotaan pitkien housujen käyttöä. Juhlavimpina iltoina suositellaan miehille suoria housuja ja vähintään kauluspaitaa ja naisille vastaavaa asustetta. Risteilyllä on vähintään yksi gaalailta, jolloin voi pukeutua muodollisemmin, miehet tummaan pukuun ja naiset juhlavaan cocktail-asuun tai vaikkapa iltapukuun. Gaalailtoihin osallistuminen ei tietenkään ole pakollista! Risteilyn aikana järjestetään myös useita teemailtoja, jolloin pukukoodina saattaa olla esimerkiksi valkoinen tai Italian lipun värit. Iltapukeutumista koskevat päivittäiset suositukset ja iltaohjelman aikataulu on nähtävissä joka päivä hyttiin jaettavasta Today-lehdestä. Buffetravintola toimii iltaisin pizzeriana, eikä sinne ole pukeutumissuosituksia.
Risteilyaluksilla on rajoitettu määrä liikuntaesteisille matkustajille suunniteltuja hyttejä. Tarkat tiedot liikuntaesteisyydestä tulee ilmoittaa matkavarauksen yhteydessä, jotta erityistarpeet voidaan ottaa huomioon mahdollisimman hyvin. Pyörätuolilla liikkuvilla matkustajilla tulee olla mukana oma normaalikokoinen taitettava pyörätuoli, ja heidän avustava henkilö. Mukaan otettavan pyörätuolin mitat tulee toimittaa matkavarauksen yhteydessä. Ilman avustajaa matkustavan henkilön pitää olla omatoiminen.
Huomaattehan, että pyörätuolilla liikkuvien matkustajien saattaa olla vaikeaa tai jopa mahdotonta päästä maihin joissakin vierailusatamissa. Näin on erityisesti silloin, kun laiva joudutaan ankkuroimaan niin, että maihin menoon tarvitaan siirtymävenettä.
Koska aluksilla ei ole valmiuksia hoitaa raskauteen liittyviä ongelmatilanteita eikä synnytyksiä, risteilyt sallitaan vain raskauden 24. viikolle saakka. Tällöinkin matkustajalla tulee olla lääkärintodistus siitä, että hän on kykenevä matkustamaan.
Risteilyyn liittyvistä erikoistoiveista, kuten ruokavaliosta, tulee ilmoittaa matkan varausvaiheessa. Huomioithan, että kaikki erityistoiveet eivät ole toteutettavissa
Laivoille ei saa tuoda eläimiä, ainoana poikkeuksena palvelueläimet, joista on ilmoitettava varauksenteon yhteydessä.
Risteilyvarauksen vahvistamisen jälkeen voit käydä katsomassa risteilysi tiedot kirjautumalla Costa Cruisen sivustolle. Sivuilta löytyy paljon tietoa alusten tarjoamista palveluista englanninkielellä, esimerkiksi häämatkalaisten ja merkkipäiväänsä viettävien erikoispalveluista. Osaan palveluista voi tehdä etukäteisvarauksia. Palvelut laskutetaan risteilyn aikana hyttilaskulle.
Matkustajille toimitetaan sähköpostitse tai postitse noin kaksi viikkoa ennen risteilyn alkua saatekirje, joka sisältää:
o saatesanat o yleisiä ohjeita varustamolta
Matkaliput tulevat ladattaviksi 72 tuntia ennen matkan alkua. Osoitteessa My Cruise.
o risteilyn reitti- ja lentotiedot, joka on samalla lentolippu o risteilylippu, josta löytyvät hytin tiedot o tiedot etukäteen maksetuista palveluistao laivaannousukortit jokaiselle matkustajalle o matkalaukkulipukkeet
Jokaisella matkustajalla, myös lapsilla, on oltava voimassaoleva passi ja mahdolliset tarvittavat viisumit. Huom! Risteilyvarustamot eivät korvaa millään tavalla matkustajille aiheutuneita kuluja, jos jokin matka-asiakirjoista tai matkustuslupa ei ole asiamukaisesti haettu ennen matkalle lähtöä. Tällaisissa tapauksissa noudatetaan normaaleita peruutusehtoja.
Passin on oltava voimassa vähintään kuusi kuukautta matkan jälkeen. Tämä ei koske EU-kansalaisia, jotka risteilevät EU:n sisällä. Tällöin riittää, että passi on voimassa matkan ajan. Yhdysvaltoihin matkustettaessa passin on oltava koneellisesti luettava.
Mikäli matkustajalla ei ole vaadittavia matkustusasiakirjoja, häntä ei mahdollisesti päästetä alukseen ja häneltä voidaan periä peruutuskulut. Passit voidaan ottaa risteilyn ajaksi henkilökunnan haltuun, jotta ne ovat tarvittaessa viranomaisten nähtävissä, ja ne luovutetaan takaisin ainoastaan vierailusatamissa käyntien ajaksi.
Matkustajien on hyvä selvittää matkanjärjestäjältä tai suurlähetystöstä mahdolliset viisumivaatimukset vähintään kaksi kuukautta ennen matkan alkua. Mikäli matkustajalla ei ole tarvittavia viisumeita, hänen pääsynsä alukselle tai kyseiseen vierailukohteeseen voidaan evätä ja häneltä voidaan periä peruutuskuluja.
Suomen kansalaiset voivat edelleen matkustaa ilman viisumia, mutta heidän täytyy hankkia hyväksytty matkustuslupa ennen matkustamistaan Yhdysvaltoihin. Jokaisella matkustajalla on oltava henkilökohtainen koneellisesti luettava passi, joka on voimassa vähintään kuusi kuukautta matkan jälkeen.
Kaikkien viisumivapausohjelmaan (Visa Waiver Program) kuuluvien maiden kansalaisten, kuten suomalaisten, jotka suunnittelevat matkustavansa Yhdysvaltoihin väliaikaiselle liike- tai lomamatkalle VWP:n mukaisesti, tulee hakea sähköinen matkustuslupa eli ESTA ennen Yhdysvaltoihin lähtevään lentokoneeseen tai laivaan nousua.
Yhdysvaltain kotimaan turvallisuuslaitos (the Department of Homeland Security) ja Yhdysvaltain tulli- ja rajaturvallisuuslaitos (The United States Customs and Border Protection) ovat luoneet turvallisen verkkosivuston, jolla sinä tai kolmas osapuoli voitte täyttää sähköisen lomakkeen matkustusluvan hakemista varten. Annettuasi tarvittavat tausta- ja matkustustiedot tietoturvallisella verkkosivustolla, järjestelmä käsittelee hakemuksesi ja päättää, voitko matkustaa Yhdysvaltoihin Visa Waiver -ohjelman alaisuudessa ilman viisumia. Järjestelmä antaa automaattisen vastauksen, ja ennen lentokoneeseen nousua lentoyhtiö tarkistaa matkustuslupasi voimassaolon sähköisesti Yhdysvaltain tulli- ja rajaturvallisuuslaitokselta.
Matkustuslupa on voimassa kaksi vuotta myöntämispäivästä tai kunnes passisi vanhenee, mikäli näin tapahtuu ennen kahden vuoden määräaikaa. Matkustuslupahakemukset jätetään vähintään 72 tuntia ennen matkustamista. Matkustuslupahakemukset tehdään internetissä osoitteessa: https://esta.cbp.dhs.gov. Sivun oikeasta yläkulmasta voit valita suomenkielisen sivuston. Täyttöohjeet löydät osoitteesta https://esta.cbp.dhs.gov/esta/WebHelp/helpScreen_fi.htm. Jos tiedät tarvitsevasi viisumin, ota yhteys USA:n konsulaattiin. Tarkempia tietoja löytyy osoitteessa https://fi.usembassy.gov/visas/
Mikäli olet varannut Costan lento+risteily-paketin, huolehtii varustamo kuljetuksista lentokentältä satamaan. Satamassa sinua vastassa on Costan henkilökuntaa Costa-kylttien kanssa, ja he ohjaavat sinut oikeaan linja-autoon. Muussa tapauksessa voit tilata risteilynne yhteyteen erillisen kuljetuksen, jonka hinta vaihtelee kohteesta riippuen. Otathan yhteyttä omaan matkatoimistoosi, mikäli haluat kuljetuksen.
Satamaan saavuttaessa matkatavaralipukkeilla varustetut matkatavarat jätetään Costan henkilökunnalle. Kantajapalvelu toimittaa matkatavarat suoraan hytteihin. Kantajapalvelua ei ole tarjolla kaikissa satamissa. Risteilyn päättymistä edeltävänä iltana matkatavarat jätetään värillisillä matkatavaratarroilla varustettuina hyttien ulkopuolelle, josta kantajat keräävät ne yön aikana. Matkatavarat ovat noudettavissa satamaterminaalista heti laivalta poistumisen jälkeen.
Lähtöselvitys aloitetaan satamassa varustamon ilmoittamana ajankohtana. Henkilökunta jakaa jonotusnumeroita satamaan saapumisjärjestyksessä. Pääsette laivaan, kun numeronne kuulutetaan. Laivaannousukortit ja passit tarkastetaan ja käsimatkatavarat läpivalaistaan turvatarkastuksessa. Matkustajien on oltava laivassa viimeistään tunti ennen laivan lähtöä. Sviiteissä matkustavilla ja Costa Clubin jäsenillä on etuoikeus lähtöselvityksessä. Lisäohjeita saatte sataman lähtöselvitystiskiltä.
Kun astut laivaan, saat heti henkilökohtaisen Costa card -kortin. Costa card toimii maksuvälineenä laivalla sekä hytin avaimena, eli pidäthän kortin aina mukanasi. Kortti on otettava mukaan myös maihin, kun lähdet tutkimaan kaupunkeja. Jokainen laivasta poistuva ja laivalle palaava matkustaja rekisteröidään aina kortin avulla.
Jos olet varannut lentosi kolmannen osapuolen kautta, esimerkiksi internetistä, ja myöhästyt lennolta laivan myöhäisen saapumisen takia tai laivalta lennon myöhäisen saapumisen takia, ei Costa Cruises ole tällaisissa tapauksissa millään tavalla korvausvelvollinen. Costa Cruises suosittelee kaikkia matkustajia varaamaan lennot ja risteilyn yhteisenä pakettina.
Hytiksi voi valita joko sisähytin, ikkunallisen hytin tai parvekkeellisen hytin. Kaikissa hyteissä on oma suihkullinen kylpyhuone, wc, ilmastointi, satelliitti-TV, puhelin, maksullinen minibaari, tallelokero ja hiustenkuivaaja. Jos hyttinne vuode on sijattu parivuoteeksi, ja haluatte kaksi erillistä vuodetta, kertokaa hyttipalvelijalle, joka sijaa vuoteet toivomallanne tavalla.
Hytit siivotaan päivittäin ja liinavaatteet vaihdetaan säännöllisesti. Kylpyhuoneessa on saippuaa ja suihkugeeliä. Ympäristön säästämiseksi suihkumyssyt, vartaloemulsiot yms. muovipakkaukset ovat saatavilla erikseen pyydettäessä.
Jokaiselle hytille on nimetty oma hyttipalvelija, jonka nimi löytyy hytissä olevasta nimikortista. Hyttipalvelijaltanne voitte pyytää apua kaikkiin hyttiinne liittyviin asioihin.
Hyttien koot ovat seuraavanlaiset:
o sisähytti n. 15 m² o ikkunahytti n. 18 m² o parvekehytti n. 23 m² (sama sisäpinta-ala ikkunahytin kanssa, lisäneliöt tulevat parvekkeesta)o parvekkeellinen Grandsviitti n. 43 m²
Sviitit Suite, Panorama- sekä Grand-sviittien asukkailla on seuraavia etuoikeuksia:
o prioriteetti laivaan nousussa ja laivasta poistumisessa o hovimestaripalveluo kylpytakki ja tohvelit o kutsu kapteenin yksityiseen cocktail-tilaisuuteen o etusija illallisravintolan pöytäjärjestelyissä o mahdollisuus varata retkiä hovimestarin kautta
Hyttien sähkövirta vaihtelee aluksesta riippuen 110 ja 220 V:n välillä. Omia sähkölaitteita, lukuun ottamatta paristoparranajokonetta, ei saa käyttää hyteissä tarkistamatta asiaa ensin omalta hyttipalvelijalta. Hiustenkuivaajat kuuluvat hyttien kiinteään varustukseen. Silitysraudan käyttö hytissä on turvallisuussyistä kielletty, mutta ryppyiset vaatteet voi laittaa laivan pesulaan silitettäväksi lisämaksusta.
Hytissäsi on maksuton tallelokero, johon on hyvä laittaa ylimääräinen matkakassa sekä arvoesineet ja passi. Tallelokeroja on erilaisia ja ne toimivat joko Costa Cardilla (vetämällä kortti lukijan läpi) tai nelinumeroisella itse keksimälläsi koodilla. Jos tallelokero on lukossa etkä saa sitä auki, niin vastaanotosta saa apua. Jätäthän tallelokeron auki lähtöpäivänä.
Kaikissa hyteissä on TV, josta näkyy Välimeren maiden kanavia sekä laivan infokanava. Uudemmilta laivoilta löytyy perinteisen satelliitti-tv:n lisäksi myös interaktiivinen TV, josta voi vuokrata elokuvia ja varata ja tutkia laivan palveluja sekä tutkiskella omaa hyttilaskua.
Jos haluat minibaarin käyttöösi, niin hyttipalvelijaa avaa minibaarin pyynnöstä. Merkkaa minibaarista ottamasi tuotteet hytissä olevaan listaan. Voit myös käydä hakemassa laivan baarista virvoitus- ja alkoholijuomia hyttiisi nautittavaksi. Jos haluat juomaasi jäitä, niin hyttipalvelijasi taikoo ne sinulle käden käänteessä maksutta.Osalla aluksista ei ole minibaaria hytissä.
Risteilyn ajan sinua palvelee hyttikohtainen, avulias huonepalvelija. Hän siivoaa, sijaa vuoteesi ja laittaa hytin yökuntoon sekä toimittaa seuraavan päivän ohjelman hyttiin illan aikana. Hyttipalvelijanne auttaa teitä kaikin tavoin, jotta risteilynne sujuu ongelmitta.
Toistyaiseksi retket ovat kohteissa pakollisia. Kohteissa ei pääse maihin omatoimisesti.
Varustamo järjestää kansainvälisiä, eri kielillä – ei tosin suomeksi – opastettuja retkiä kaikissa vierailukohteissa. Hyttiisi toimitetaan matkasi alussa pitkä lista retkistä, joita matkasi aikana on tarjolla.
Retkien hintaan sisältyvät kuljetukset, opastus sekä ryhmäviisumi, mikäli toisin ei mainita. Ateriat ja juomat kuuluvat hintaan ainoastaan siinä tapauksessa, että niistä on erikseen mainittu. Matkalla retkien lähtöaikataulut löytyvät hyttiin jaettavasta päivän lehdestä sekä retkitiskiltä.
Voit varata ja maksaa retket Costa Cardilla joko laivan retkiosastolla tai interaktiivisella toteemitaululla. Retkille voi ilmoittautua myös etukäteen viimeistään kymmenen päivää ennen risteilyn lähtöpäivää Costa Cruisen sivuilta. Retkimaksuja ei palauteta retken lunastamisen jälkeen.
Huomaattehan, että kaikki retket eivät sovellu liikuntarajoitteisille matkustajille. 4–14-vuotiaat saavat pienen lapsialennuksen, alle 4-vuotiaat retkeilevät maksutta. Joissakin maissa itsenäinen tutustuminen saattaa vaatia myös esimerkiksi viisumia. Matkustajia pyydetäänkin selvittämään mahdollinen viisumintarpeensa ennen matkan alkua esimerkiksi konsulaatistaan tai matkatoimistostaan.
Retkille lähdettäessä rento lomapukeutuminen ja mukavat kävelykengät ovat hyvä vaihtoehto. Muistathan varata myös jotain peittävämpää, jos vierailet esimerkiksi uskonnollisissa kohteissa.
Ethän missaa tätä! Laivalla voi nauttia joka ilta korkeatasoisesta show’sta, joka esitetään laivan keulan kolmikerroksisessa teatterissa. Esitys vaihtuu joka ilta, ja näytösajat ja -tiedot löytyvät päivän lehdestä.
Laivoilta löytyy myös kasino, jossa voi pelata aina laivan ollessa liikkeessä. Kasinon alaikäraja on 18 vuotta. Päivisin järjestetään maksutonta ohjelmaa, esimerkiksi tanssitunteja tai tietovisoja. Useilla laivoilla on lisäksi 4D-teatteri, golfsimulaattori ja formulasimulaattori. Näihin voi ostaa lippuja interaktiivisesta kosketusnäyttötaululta, joita on laivassa useassa paikkaa.
Laivan hyvin varusteltu kuntosali on maksutta käytössäsi. Kuntosalilla järjestetään lisämaksullista ohjelmaa kuten esimerkiksi pilatesta, joogaa tai spinningiä, johon voi ilmoittautua etukäteen. Kuntosalilla täytyy käyttää asianmukaisia urheilujalkineita sekä -vaatteita. Kuntosalin käyttö on kielletty alle 18-vuotiailta.
Kuntosalin yhteydessä olevat pukuhuoneet on vapaassa käytössäsi. Pukuhuoneissa on myös sauna. Noudatathan saunan ohjeita ja käyt saunassa uimapuku päällä. Pukuhuoneissa on pyyhkeitä käytettävissäsi. Laivan ulkokannella on myös lyhyt juoksurata, jos mielesi tekee lenkkeillä.
Laivalta löytyy useita allasalueita, uima-altaita, porealtaita ja liukumäkiä, jotka ovat kaikki vapaasti käytössäsi. Useimpien altaiden vesi on mukavasti lämmitettyä. Altaiden viereltä löytyy aurinkotuoleja, joita voi käyttää ilmaiseksi. Allasalueella järjestetään joka päivä paljon erilaista ohjelmaa, kuten tanssia ja jumppia, joihin kannattaa ottaa osaa!
Omia rantapyyhkeitä ei tarvita ottaa mukaan, sillä hytissä on kaikille matkustajille värillinen ranta- ja allaspyyhe. Muista palauttaa rantapyyhe aina hyttiin, muuten hyttilaskuun lisätään 20 euroa kadonneesta rantapyyhkeestä. Hyttipalvelijat vaihtavat pyyhkeet puhtaisiin tarvittaessa.
Osalla laivoista on ylellinen Samsara-kylpylä, josta voit ostaa erilaisia hierontoja ja hoitoja sekä kauneushoitolapalveluja kuten manikyyrin tai hiustenleikkuun. Spasta löytyy upea saunaosasto, rentoutumishuoneita, teehuone sekä thalassoterapia-allas, johon voi ostaa lipun kylpylän vastaanotosta.
Lapsille laivalta löytyy oma Squok club eli lasten kerho, jossa koulutetut lastenhoitajat pitävät huolta 3–17-vuotiaista lapsista aamusta myöhäiseen iltaan. Perheen nuorimmille on laivalla tarjolla paljon kivaa, kuten Play Station-maailma, pelihalli ja oma uima-allasalue. Laivan henkilökunta järjestää lapsille ja nuorille jatkuvasti hauskaa ohjelmaa, kuten diskon, karaoken ja urheilukilpailuja.
Laivalla on muutamia liikkeitä, jotka ovat avoinna aina kun laiva seilaa merellä. Kaikki ostoksen maksetaan Costa Card -kortilla. Laivalla myydään esimerkiksi merkkikelloja, koruja, vaatteita, laukkuja ja koriste-esineitä. Pidä silmällä oivia tarjouksia, joita liikkeistä usein löytyy!
Kun ostat laivalta juomaa, sinulta kysytään aina laivan omaa Costa Card -korttia. Kortti on henkilökohtainen, joten sillä ei voi ostaa juomia muille. Ostoksesta allekirjoitetaan aina kuitti. Jos kuitin loppusumma on 0,00 euroa, on tuote ilmainen. Laivalla on palveluksessasi useita ihania erikoiskahviloita ja baareja, esimerkiksi suklaakahvila tai sikaribaari.
Laivoilla on erikseen myös viinilistat, joista voi lisämaksusta tilata laadukkaita viinejä laivan viinikellarista.
Laivan kirjastosta voi lainata luettavaa risteilyn ajaksi. Suurin osa kirjoista on englannin-, saksan-, ranskan- tai italiankielisiä. Kirjaston aukioloajat löytyvät päivän lehdestä. Palauttamattomista kirjoista peritään maksu.
Laivalla on roomalaiskatolinen kappeli, jossa pidetään messuja italiaksi. Tarkat ajat löytyvät päivän lehdestä.
Jos olet varannut All Inclusive risteilyn, matkasi hintaan sisältyvät ateriat buffet- ja á la carte-ravintoloissa sekä virvoitus- ja alkoholijuomat aluksen baareissa ja ravintoloissa. Poikkeuksena sääntöön ovat premium-alkoholit kuten cocktailit, samppanja, vuosikertaviinit ja kalliit konjakit. Lisämaksulliset juomat ovat merkitty juomalistaan punaisella tähdellä.
Jos olet varannut My Cruise risteilyn, matkasi hintaan sisältyvät ateriat buffet- ja á la carte-ravintoloissa sekä buffet ravintola automaattijuomat. Muut juomat aluksen baareissa ja ravintoloissa ovat lisämaksullisia.
Aamiaisen (joka tarjoillaan noin kello 6–11) ja lounaan (joka tarjoillaan noin kello 12–15) voit herkutella joko buffetravintolassa tai à la carte -ravintolassa. Iltapäiväkahvi (kello 16–17) tarjoillaan buffetravintolassa. Illalliselle suunnataan taasen à la carte -ravintolaan, kattausaikasi löytyy hytissäsi olevasta illalliskortista. Buffetravintolan pizzeria on avoinna iltapäivästä myöhäiseen yöhön. Ravintoloiden ajat voi tarkistaa hyttiisi jaetusta Today-lehdestä.
Laivalla tarjoillaan joka ilta à la carte -illallinen, johon on kaksi kattausta: ensimmäinen alkaa noin kello 18.30 ja myöhäisempi kello 21.00. Oman kattausaikasi ja pöytäsi numeron näet huoneessasi olevasta illalliskortista. Pöytä pysyy samana koko risteilyn ajan. Noudatathan annettua aikataulua ja saavuthan illalliselle ajoissa.
Illallisella herkutellaan pitkän kaavan mukaan! Lista on jaoteltu alkupaloihin, keittoon, pasta/risottoruokiin, pääruokiin, salaattiin, juustoihin ja jälkiruokiin. Annoskoko on normaalia pienempi, joten kannattaa ihmeessä tilata useampi annos! Ruoka noudattelee välimerellistä keittiötä.
Jos sinulla on erikoisruokavalio, niin kerro siitä ravintolan hovimestarille heti ensimmäisenä iltana, jolloin saat erikoisruokalistan koko risteilysi ajan. Illalliselle on päivittäin vaihtuva pukukoodi (lisää tietoa löydät kohdasta "pukeutuminen").
Ravintolan henkilökunta järjestää aina aika ajoin pieniä hilpeitä esityksiä, jotka nostavat tunnelmaa ravintolassa entisestään!
Aamiainen tarjoillaan useassa eri ravintolassa. Tarkista kattausajat päivän lehdestä.
Useilla laivoilla on erillinen, lisämaksullinen Club-ravintola, joka kustantaa 25 euroa per henkilö. Club-ravintoloissa ruoan laatuun panostetaan erityisesti, ja ravintolalla onkin oma keittiö. Illallisen tässä ihanassa ravintolassa voi varata esimerkiksi ravintolan vastaanotosta.
Jos risteilysi aikana tapahtuu jotain yllättävää, Loistoristeilyiden virkailijan tavoittaa toimistoaikoina 9–17 numerosta +358 10 231 6550. Laivan henkilökunta on apunanne ympäri vuorokauden.
Laivalta löytyy terveysasema, jossa työskentelevät lääkäri ja sairaanhoitajia. Lääkäripalvelut ovat maksullisia. Vastaanotto on avoinna muutaman tunnin aamu- ja iltapäivisin, tarkat ajat löytyvät Today-lehdestä. Lääkäri tekee tarpeen vaatiessa myös huonekäyntejä terveysaseman aukioloajan ulkopuolella.
Terveysaseman yhteydestä löytyy pieni apteekki, josta saa yleisimpiä lääkkeitä. Lääkäripalkkiot ja lääkkeet maksetaan käynnin yhteydessä luottokortilla tai käteisellä. Vakuutus- tai kelakortteja ei hyväksytä, vaan mahdolliset korvaukset pitää hakea risteilyn jälkeen.
Laivan pesulapalvelu on käytössäsi risteilyn ajan. Pesula tarjoaa niin kuivapesun kuin tavallisenkin vesipesun, ja vaatteet silitetään lisämaksusta. Laita pestävät vaatteet kaapista löytyvään pesulapussiin, täytä pesulalomake ja jätä pussi sänkysi päälle, niin hyttipalvelijasi toimittaa vaatteet pesulaan. Saat puhtaat vaatteet hyttiisi heti seuraavana päivänä. Tässä muutama hintaesimerkki: miesten kauluspaidan pesetys alkaen 3€ ja silitys 2,5€. Housut 4,7€, silitys 3,5€.
Laivan vastaanotto on avoinna ympäri vuorokauden, ja risteilyemännät ja -isännät auttavat sinua mielellään koko risteilysi aikana. Laivalla yleisesti puhutut kielet ovat englanti, ranska, saksa, italia ja espanja. Huomaattehan, että kuulutuksia ei tule laivalla suomeksi, koska suomalaiset ovat vain pieni vähemmistö laivan matkustajista.
Laivalla kiertää ammattivalokuvaajia, jotka ottavat sinusta valokuvia esimerkiksi laivaan noustessa sekä illallisella. Kuvat löytyvät valokuvashopista, jossa ne ovat katseltavissa viimeistään seuraavana päivänä kuvien otosta. Jos haluat ammattilaisen ottaman potretin sinusta, niin sekin onnistuu! Käy vain valokuvaajan luona, ja hän taikoo sinulle upeita kuvia. Valokuvashopista voi myös ostaa postikortteja ja -merkkejä, jotka voi postittaa esimerkiksi seuraavasta satamasta.
Hyttiisi toimitetaan joka päivä englanninkielinen Oggi a Bordo-lehti, josta selviää laivan satamaantulo- ja lähtöajat, päivän sää sekä laivalla järjestettävä ohjelma. Etusivulta löytyy yleistä tietoa, aikataulu maihin saapumisesta, tarvittavat maihinnousudokumentit ja retkien lähtöajat ja kokoontumispaikat. Keskiaukeamalla kerrotaan päivän ohjelmasta. Laivalla on valtavan paljon erilaisia aktiviteetteja, joihin kaikki voivat osallistua vapaasti. Iltaohjelman sisältö ja pukukoodi on ilmoitettu keskiaukeaman oikealla puolella. Takasivulla kerrotaan ruoka-ajat sekä kaikkien palvelujen aukioloajat.
Laivan käytävillä on useita toteemeita eli interaktiivisia kosketusnäyttötauluja, jotka toimivat kuudella eri kielellä, esimerkiksi englanniksi. Toteemit eivät toimi suomeksi. Toteemeista voit ostaa kaikkia laivan palveluja, retkiä tai bussikuljetuksen keskustaan, tarkastaa oman hyttilaskun.
Laivalla tekemäsi ostokset (esimerkiksi retket ja kylpyläpalvelut) veloitetaan luottokorttitililtä tai vähennetään maksamastasi vakuudesta. Luottokortin rekisteröineet saavat postilaatikkoonsa risteilyn viimeisenä yönä laskun. Mikäli lasku on oikein, sinun ei tarvitse tehdä mitään laskun kanssa.
Mikäli et käytä luottokorttia, voit tallettaa käteistä vakuudeksi. Saat loppusumman takaisin risteilyn viimeisenä aamuna. Joka päivä hyttiin jaettavassa päivän lehdessä ilmoitetaan, monelta ja mistä rahat voi hakea. Ota loppulasku mukaasi rahanpalautukseen.
Laivalla on langaton nettiyhteys. Voit aktivoida langattoman verkon suoraan laitteellasi tai laivan internetkahvilassa. Aktivointiin tarvitset vain Costa Cardin numeron. Palvelu on maksullinen: internet maksaa 20€/60min, 48€/3h tai 0,50 €/minuutti. Palvelun aktivointimaksu on 3€. Palvelu veloitetaan Costa Cardilla.
Laivalla on ulkomainen matkapuhelinverkko, ja merellä ollessa puhelut menevät satelliittiyhteyden kautta. Huomaathan, että laivalta soitetut ja vastaanotetut kännykkäpuhelut ovat selkeästi kalliimpia kuin maissa. Puhelut kannattaakin hoitaa satamissa pysähdysten aikana. Verkkoyhteydet ovat heikot laivalla, joten puhelut ja viestit eivät välttämättä mene aina perille. Laivan hyttipuhelimella voi soittaa maksutta huoneesta toiseen sekä laivan palvelunumeroihin, jotka löydät pikavalintanäppäimillä.
Alukset ovat suunniteltu myös pienempien lasten tarpeisiin. Rattailla on helppo kulkea tilavissa hisseissä, hyteissä, ulkokansilla ja käytävillä. Ravintolassa on mahdollista saada syöttötuoli ruokailujen ajaksi.
Risteilyn pakolliset juomarahat on sisällytetty matkasi hintaan, eli olet jo maksanut ne laivalle astuessasi. Voit niin halutessasi jättää hyttipalvelijallesi tai tarjoilijallesi juomarahan – hyvän miehen tai naisen lisää – matkasi päätteeksi.
Tupakointi on sallittu laivalla vain sille merkityillä alueilla laivan ulkokansilla sekä erikseen merkatussa sikarihuoneessa, jos laivalta sellainen löytyy. Myös hytin parvekkeella voi tupakoida. Pyydäthän huonepalvelijalta tuhkakupin, koska tupakantumppien heittäminen mereen on ehdottomasti kielletty.
Laivalle ei saa tuoda elintarvikkeita eikä alkoholijuomia. Risteilyvieraiden käsimatkatavarat läpivalaistaan aina laivalle tultaessa laivan tai terminaalin turvatarkastuspisteessä. Laiva ottaa alkoholijuomat säilytykseen ja palauttaa ne viimeisenä risteilyiltana.
Voit halutessasi liittyä matkasi aikana Costa Clubin jäseneksi. Jäseneksi voit rekisteröityä laivan toteemeilla eli interaktiivisilla kosketusnäyttötauluilla jättämällä yhteystietosi. Saat kotiin palattuasi sähköpostia Clubilta. Jäsenet saavat mukavia etuja matkustaessaan Costan aluksilla.a.
Nämä matkapakettia koskevat erityissopimusehdot korvaavat ehtojen kaikki aiemmat versiot.
Koska sopimusehtoja päivitetään ajoittain sovellettavia säännöksiä vastaaviksi, kehotamme matkustajia tutustumaan voimassa oleviin sopimusehtoihin risteilyn varauksen yhteydessä.
1.2 Tätä sopimusta säätelee myös Italian laki voimassa olevien kuluttajansuojaa koskevien asetusten mukaisesti (direktiivi nro 90/314/EEC ja pykälä nro 206, 6. syyskuuta 2005), Italian valtion matkailua ja turismia koskevien asetusten määräykset (pykälä nro 79, 23. toukokuuta 2011, jäljempänä “matkailualan säännöstö”) sekä, kansalliset ja kansainväliset asetukset, jotka koskevat yksittäisiä palveluja, joista lomapaketti koostuu.
1.3 Jos jokin näiden yleisten sopimusehtojen säännös on jollain tapaa pätemätön tai vaikutukseton, sellainen pätemättömyys ei vaikuta näiden yleisten ehtojen jäljellejäävien säännösten voimassaoloon tai täytäntöönpanokelpoisuuteen.
2.2 Varausten hyväksyminen riippuu paikkojen saatavuudesta ja varausprosessi katsotaan päättyneeksi, ja sopimus solmitaan vain matkanjärjestäjän vahvistuksesta (joka voidaan antaa verkon kautta) ja matkustajan maksettua etumaksun kohdan 3.1 mukaisesti.
2.3 Alennuksia tai tarjouksia, jotka sisältävät erityisen edullisia ehtoja, jotka poikkeavat esitteissä julkaistuista ehdoista, rajoittaa aika tai saatavuus matkanjärjestäjän aika ajoin oman harkintansa mukaan määrittämien kriteerien mukaisesti.
2.4 Matkatoimistot, joilla on voimassa oleva lisenssi, toimivat välittäjinä matkailualan säännöstön (artiklan 33, kappaleen 1b) nojalla ja voivat antaa matkustajalle kopion sopimuksesta vain, jos matkanjärjestäjä on jo vahvistanut varauksen kohdan 2.3 mukaisesti.
2.5 Kun tehdään yksittäinen varaus usealle yhdessä mainitulle henkilölle, varauksen tekevä henkilö vakuuttaa, että hänellä on tarvittavat valtuudet toimia ryhmän kaikkien jäsenien puolesta, ja että kaikki varauksessa mainitut henkilöt täyttävät kaikki sopimukselliset velvoitteet.
2.6 Alaikäisten tekemiä varuspyyntöjä ei hyväksytä. Rajoittamatta kohtaa 2.6 alaikäisten varaukset tekee heidän vanhempansa, huoltajansa tai muut aikuiset, joilla on tarvittavat valtuudet. Sellaiset varaukset hyväksytään vain, jos alaikäinen matkustaa vähintään yhden vanhemman tai laillisen huoltajan tai muun aikuisen kanssa, jolla on laillinen oikeus lapseen.
2.7 Risteilylaivojen puutteellisista olosuhteista ja ennenaikaisen synnytyksen riskistä johtuen matkustajien, jotka saavuttavat 24. raskausviikon risteilyn alussa tai milloin tahansa risteilyn aikana, matkustaminen ei ole sallittu. Laivaan noustessa kaikkien raskaana olevien naisten on esitettävä lääkärintodistus, joka todistaa, että äiti ja lapsi ovat terveitä ja matkustuskunnossa. Todistukseen täytyy sisältyä laskettu aika. Costa Cruisesia ei voida pitää vastuullisena raskauden mihinkään vaiheeseen liittyvistä ja risteilyloman aikana tai jälkeen ilmenevistä komplikaatioista.
2.8 Matkustaja iän on oltava laivaan noustessa vähintään 6 kuukautta. Atlantin ylittävillä ja vähintään 15 päivää kestävillä risteilyillä matkustajan vähimmäisikä on kuitenkin 12 kuukautta.
2.9 Costan laivoissa on rajallinen määrä hyttejä liikuntarajoitteisille matkustajille, mutta laivan kaikki julkiset alueet ja tilat eivät ole esteettömiä. Liikuntarajoitteisten matkustajien varauspyynnöt hyväksytään riippuen näiden erityisesti suunniteltujen hyttien saatavuudesta, ja tarvittaessa sillä ehdolla, että liikuntarajoitteisen matkustajan mukana on toinen henkilö, joka kykenee antamaan liikuntarajoitteisen henkilön tarvitsemaa apua EU-säännöksen nro 1177/2010 mukaisesti.
2.10 Matkustajan, jonka fyysinen tai psyykkinen tila, vamma tai muu tarve vaatii lääkärin hoitoa tai muuta huolenpitoa matkan aikana, täytyy ilmoittaa asiasta matkanjärjestäjälle sopimuksen solmimishetkellä. Sellaisten matkustajien varauspyyntöä ei hyväksytä, joiden fyysinen tai psyykkinen kunto on sellainen, että heidän osallistumisensa risteilyyn olisi mahdotonta tai vaarallista heille tai muille, tai jotka tarvitsevat erityistä huolenpitoa tai apua, jota laivassa ei ole saatavissa risteilyn aikana.
2.11 Matkanjärjestäjän täytyy toimittaa matkustajalle risteilyyn liittyvät tiedot, jotka eivät sisälly sopimusasiakirjoihin, mainoslehtisiin, Costa Cruisen verkkosivuihin tai muuhun mediaan, matkailualan säännöstön ehtojen mukaisesti hyvissä ajoin ennen loman alkamista.
2.12 Matkanjärjestäjä pidättää itsellään oikeuden olla soveltamatta näitä yleisiä ehtoja sopimuksen tiettyihin osiin (esimerkiksi ryhmät tai kannusteristeilyt) ja tarjouksiin liittyen, kohta 2.4 edellä, joihin pätevät ajoittain annettavat erityisehdot. Ostettua ja taattua hyttiluokkaa ylemmän hyttiluokan myöntäminen ja/tai tarjouskampanja ei oikeuta matkustajaa saamaan kyseiseen hyttiluokkaan kuuluvia etuja ja oikeuksia. Edellisen mukaisesti myönnetyssä saman tai ylemmän tason hytissä ei välttämättä ole parivuodetta ja/tai se voi olla varustettu liikuntarajoitteisille vieraille.
2.13 Ennen sopimuksen solmimista matkustaja on velvoitettu hankkimaan riittävästi tietoa terveys- ja turvallisuusolosuhteista reitin käyntisatamissa: Sopimuksen solmiminen tarkoittaa, että matkustaja on tietoinen olosuhteista ja hyväksyy niihin liittyvät mahdolliset riskitekijät
3.1.1 Jos sopimus solmitaan alle 70 päivää ennen lähtöä, koko määrä tulee maksaa sopimuksen solmimishetkellä yhtenä suorituksena.
3.2 Loppumaksun maksamatta jättäminen edellä mainittuihin eräpäiviin mennessä on sopimusrikkomus, joka antaa oikeuden päättää sopimuksen siviililain artiklan 1456 nojalla, ja velvoittaa maksamaan korvausta matkanjärjestäjän kärsimistä muista vahingoista.
3.3 Risteilylippu, joka on laillinen asiakirja, joka sallii pääsyn alukseen, toimitetaan matkustajalle 2 viikkoa ennen matkaa, jos matka on kokonaisuudessaan maksettu ja se sisältää seuraavat tiedot: • kunkin matkustajan syntymäpäivä ja -paikka • matkustajan passin tai henkilökortin numero, myöntämispäivämäärä ja -paikka voimassa olevien määräysten mukaisesti.
3.4 Matkatoimistojen kautta tehdyt maksut katsotaan päätetyiksi vasta sitten, kun matkanjärjestäjä todella vastaanottaa maksettavan summan.
3.5 FTämä sopimuskohta koskee vain Costan verkkosivuston (www.costacrociere.it) kautta tehtyjä varauksia.Suoria ostoja varten Costa Cruisesin verkkosivujen www.costacrociere.it kautta matkustaja voi valita jonkun seuraavista maksutavoista: i) pankkisiirto, paitsi erissä maksettaessa kuten kohdassa 3.1.1; ii) luottokortti, alla määriteltävien ehtojen mukaisesti. Jos matkustaja valitsee luottokorttimaksun, korttia käytetään loppumaksun ja kohdan 6.4 mukaisten peruutuksesta johtuvien sakkojen suoraveloitukseen varauksessa ilmoitettavina päivämäärinä.
3.6 Tämä sopimuskohta koskee vain Costan verkkosivuston (www.costacrociere.it) kautta tehtyjä varauksia.Jos sopimus solmitaan puhelimitse vähintään 8 päivää ennen lähtöä, maksu voidaan suorittaa myös pankkisiirtona. Sen jälkeen ja enintään 2 päivää ennen lähtöä solmituille sopimuksille ja kohdan 3.1.1 mukaisesti erissä maksettaville sopimuksille maksu voidaan suorittaa vain luottokortilla.
3.7 Tämä sopimuskohta koskee vain Costan verkkosivuston (www.costacrociere.it) kautta tehtyjä varauksia.Jos sopimus solmitaan Costa Cruisesin verkkosivuilla alle 30 päivää ennen lähtöä, maksu on suoritettava kokonaan ja ainoastaan luottokortilla.
3.8 Joka tapauksessa matkustajan täytyy suorittaa kaikki maksut matkanjärjestäjän antamien ohjeiden mukaisesti tämän artiklan 3 ehtojen mukaisesti.
3.9 Kaikki maksuehdot ovat pakollisia, ja jos edellä mainittua loppumaksua ei makseta ja/tai matkanjärjestäjä ei vastaanota erääntyvää summaa edellä mainittuihin eräpäiviin mennessä, se on sopimusrikkomus, joka antaa oikeuden päättää sopimuksen siviililain artiklan 1456 nojalla, ja velvoittaa maksamaan korvausta matkanjärjestäjän kärsimistä muista vahingoista.
4.2 Kullekin risteilylle on myytävänä rajattu määrä hyttejä esitteessä mainituilla hinnoilla.
4.3 Matkailualan säännöstön artiklan 40 mukaisesti hintoja voidaan muuttaa siihen saakka, kun suunniteltuun lähtöpäivään on 20 päivää johtuen (i) lentojen hinnan nousemisesta, (ii) laivan polttoainekustannusten nousemisesta ja (iii) lomapakettiin sisältyvien palvelujen, kuten laivaan nousemisen, maihinnousu- tai laskeutumismaksujen tullien ja verojen nousemisesta satamissa tai lentokentillä risteilyohjelman julkaisuhetkellä voimassa oleviin hintoihin verrattuna. Paketin hintaero on seuraava:- tapauksessa (i) lentoja koskien näiden yleisten ehtojen lopussa olevassa huomautuksessa ilmoitettujen kriteerien mukaan lasketun hinnan ja lähtöpäivän hinnan välinen ero;- tapauksessa (ii) hinta ei nouse, jos polttoainekustannukset nousevat alle 10%. Jos polttoainekustannukset nousevat 10 %, esitteessä näkyvä alimman risteilyluokan hinta (pois lukien lennot, kuljetukset, satamamaksut, jäsenmaksut ja palvelumaksu) nousee 3 %. Nousu koskee kyseisen risteilyn kaikkia matkustajia ja kaikkia lähtöpäiviä.- tapauksessa (iii) tullien ja verojen nousun määrä kokonaisuudessaan.
4.4 Hinnat ovat per henkilö. Jos lippuja jää käyttämättä tai tapahtuu peruutuksia, joiden seurauksena matkustaja on hytin ainoa matkustaja, hytistä on maksettava lisämaksu.
5.2 Matkustaja, joka ei hyväksy ehdotettuja muutoksia, joihin kohdassa 5.1 viitataan, voi perua risteilyn maksamatta peruutuskuluja, ja kohdan 6.1 ehdot ovat voimassa.
5.3 Matkustajien täytyy ilmoittaa matkanjärjestäjälle (matkatoimiston kautta, jos niin haluavat) perumispäätöksestään kahden työpäivän kuluessa päivästä, jolloin he saivat tietää muutoksesta. Jos näin ei tehdä, muutos katsotaan hyväksytyksi.
5.4 Jos matkanjärjestäjä ei lähtöpäivän jälkeen kykene toimittamaan olennaista osaa sopimuksessa taatuista palveluista, he ehdottavat sopivia vaihtoehtoisia järjestelyjä matkan jatkamiseksi suunnitelmien mukaan niin, että toiminnan tekniset ja turvallisuutta koskevat vaatimukset täyttyvät, ilman että hinta nousee matkustajalle. Muuten matkustajalle hyvitetään alkuperäisten suunniteltujen palveluiden ja tarjottujen palveluiden välinen ero maksamalla korvausta matkustajan kärsimistä lisävahingoista.
5.5 Jos vaihtoehtoisia järjestelyjä ei ole mahdollista tarjota, tai matkustaja hylkää järjestelyt hyvästä syystä, matkanjärjestäjän täytyy tarjota vastaava kuljetus, joka vie matkustajan lähtöpaikkaansa tai muuhun sovittuun paikkaan, ja hyvittää alkuperäisten suunniteltujen palveluiden ja todellisuudessa ennen matkustajan ennenaikaista paluuta tarjottujen palveluiden välinen hintaero.
5.6 Matkailualan säännöstön artiklan 40 nojalla matkanjärjestäjä voi tarkistaa lomapaketin kiinteää myyntihintaa.
5.7 Tarkistettu hinta ei kuitenkaan saa olla yli 10 % korkeampi kuin alkuperäinen hinta.
5.8 Jos hinnannousu on yli 10 %, matkustaja voi perua matkan ja hänelle hyvitetään summa, jonka hän on jo maksanut vastapuolelle.
5.9 Hinta ei saa nousta, jos lähtöön on aikaa alle 20 päivää.
6.2 Matkustajalta, joka irtisanoo sopimuksen muista kuin edellisessä kappaleessa määritellyistä syistä, veloitetaan seuraavat summat prosenttiosuutena paketin hinnasta:Yli 70 vuorokautta ennen lähtöä peruutusmaksu on 25 % matkan kokonaishinnasta69 – 30 vuorokautta ennen lähtöä peruutusmaksu on 50 % matkan kokonaishinnasta29 – 15 vuorokautta ennen lähtöä peruutusmaksu on 75 % matkan kokonaishinnasta14 – 0 vuorokautta ennen lähtöä peruutusmaksu on 100 % matkan kokonaishinnastaJos varausmaksu on suurempi kuin prosentuaalinen peruutuskulu, tällöin varausmaksu on peruutuskulu.
Maailman ympäri -risteilyissä sekä osaristeilyissä: 90 vuorokauteen saakka ennen lähtöä peruutusmaksu on 15 % matkan kokonaishinnasta 89 – 60 vuorokautta ennen lähtöä peruutusmaksu on 25 % matkan kokonaishinnasta59 – 15 vuorokautta ennen lähtöä peruutusmaksu on 50 % matkan kokonaishinnasta14 – 10 vuorokautta ennen lähtöä peruutusmaksu on 75 % matkan kokonaishinnasta9 – 0 vuorokautta ennen lähtöä peruutusmaksu on 100 % matkan kokonaishinnasta
6.3 Jos vakuutus kattaa peruutuksen, matkanjärjestäjälle täytyy ilmoittaa siitä samaan aikaan, kun vakuuttajalle esitetään korvausvaatimus. Jos yllä olevan kohdan 6.4 ehtojen mukaan erääntyvä summa eroaa vakuutusyhtiön maksamasta summasta, matkustajan on maksettava erotus.
6.4 Jos risteilyn mukana ostettua lentomatkaa ei käytetä, tällöin sovelletaan lentoyhtiön ja/tai lentomatkasopimuksen sakkoja tai muita asiaankuuluvia yleisiä sopimusehtoja.
6.5 Matkailualan säännöstön artiklan 32 mukaan verkkosivuston www.costacrociere.it kautta tehdyissä varauksissa oikeus sopimuksen irtisanomiseen on nimenomaisesti poissuljettu.
7.2 Joka tapauksessa matkustaja maksaa nimenmuutoksesta veloitettavan palvelumaksun 100 € per henkilö. Alkuperäinen matkustaja on myös yhdessä uuden vieraan kanssa vastuussa loppusumman maksamisesta sekä yllä kohdassa 7.1 mainittujen summien maksamisesta.
7.3 Risteilylippua voi siirtää vain, jos nimenmuutos tehdään edellisten kappaleiden mukaisesti.
7.4 Oikeus tehdä nimenmuutos edellisten kappaleiden mukaisesti riippuu sitovissa säännöissä määrätyistä, erityisesti turvallisuutta koskevista poissulkemisista ja rajoituksista, joita sovelletaan yksittäisiin palveluihin, joista lomapaketti koostuu.
7.5 Matkanjärjestäjä katsoo nimenmuutospyynnön, joka on tehty muusta syystä kuin siitä, että matkustaja ei pysty käyttämään lomapakettia, tai kohdan 7.1 mukaisen eräpäivän jälkeen esitetyn pyynnön täydeksi peruutukseksi, ja uudelta vieraalta vaaditaan uusi varaus. Siinä tapauksessa alkuperäinen matkustaja vastaa yllä kohdassa 6.4 määritellyistä maksuista ja uusi vieras vastaa lomapaketin täyden hinnan maksamisesta.
8.1 Varustamo voi harkintakykynsä mukaan tehdä vuoden aikana tarjouksia, joiden hintoja ei ole julkaistu esitteissä.
8.2 Value Package: Costan matkustaja valitsee hyttiluokan (sisä-, ikkuna- tai parvekehytti), matkareitin ja lähtöpäivän tarjouksen vaihtoehdoista. Costa Cruises vahvistaa hytin numeron ja sijainnin Classic-luokassa (ei voi valita illalliskattausta, aamupala hytissä ja huonepalvelu lisämaksusta). Tarjous on voimassa paikkatilanteen ja rajoitusten mukaan ja pätee vain varaustilanteessa heti vahvistetuissa varauksissa. Peruutuksissa ja sakkotapauksissa pätevät varaussäännöt, jotka ovat luettavissa Costan Internet-sivuilla. Value Package-tarjousta ei voi yhdistää muihin tarjouksiin, eikä siihen päde 5 % kanta-asiakasalennus. CostaClubin jäsenet ovat oikeutettuja heille varattuihin etuihin, mutta tarjouspaketeista ei kerry pisteitä CostaClubissa.
9.2 Jos matkanjärjestäjä peruu lomapaketin, pykälän nro 206/2005 artiklan 33 e) nojalla heidän täytyy korvata kustannukset matkustajalle maksamalla maksettu ja tosiasiassa veloitettu summa kaksinkertaisena, paitsi jos kyseessä on ylivoimainen este, odottamaton tapaus, vaadittava matkustajien vähimmäismäärä puuttuu tai matkustaja kieltäytyy hyväksymästä matkanjärjestäjän tarjoamaa vaihtoehtoista pakettia. Hyvitys ei missään tapauksessa ylitä summaa, jonka matkustaja olisi artiklan 6.4 mukaan ollut velkaa kyseisenä päivänä, kerrottuna kahdella. Siksi lomapaketin peruuntuessa 45-59 päivää ennen lähtöpäivää matkanjärjestäjää vaaditaan ainoastaan hyvittämään matkustajan mahdollisesti maksama ja matkanjärjestäjän tosiasiassa veloittama summa.
9.3 Jos sattuu jokin edellä mainituista: ylivoimainen este, odottamaton tapaus, vaadittava matkustajien vähimmäismäärä puuttuu (matkanjärjestäjän täytyy ilmoittaa viimeistään 20 päivää ennen lähtöpäivää) tai matkustaja kieltäytyy hyväksymästä matkanjärjestäjän tarjoamaa vaihtoehtoista pakettia, matkustajalla on oikeus saada hyvitys ainoastaan tosiasiassa maksetusta summasta, 7 työpäivän kuluessa peruutuspäivämäärästä.
10.2 Matkustajan käyttäytyminen ei saa häiritä muiden matkustajien turvallisuutta, mukavuutta, hyvinvointia tai viihtymistä. Matkustajien tulee käyttäytyä harkitusti, noudattaa matkanjärjestäjän antamia ohjeita ja noudattaa matkaa koskevia hallinnollisia ja lakisääteisiä määräyksiä.
10.3 Matkustajat eivät saa laivaan tuoda kauppatavaraa, eläviä eläimiä, aseita, ampumatarvikkeita, räjähdysaineita tai herkästi syttyviä, myrkyllisiä tai vaarallisia aineita ilman matkanjärjestäjän kirjallista lupaa. On myös kiellettyä tuoda laivaan ja/tai käyttää hytissä sähkölaitteita, mukaan lukien silitysraudat, vedenlämmittimet, vedenkeittimet, sähköliedet, hiustenkuivaajat ja lämmityslaitteet, mutta ei rajoittuen näihin.
10.4 Matkustaja on vastuussa matkanjärjestäjän kärsimistä vahingoista, jotka aiheutuvat edellä mainittujen velvollisuuksien noudattamatta jättämisestä. Matkustaja on erityisesti vastuussa laivalle, sen kalustukselle ja laitteistolle aiheutetuista vahingoista, muille matkustajille ja kolmansille osapuolille aiheutetuista tappioista ja vahingoista, sekä minkä tahansa risteilyyn kuuluvan maan satamaviranomaisten, tullivirkailijoiden, terveysviranomaisten ja muiden virkailijoiden matkanjärjestäjälle määräämistä sakoista, rangaistusmaksuista ja kuluista.
10.5 Matkustajan täytyy tarjota matkanjärjestäjälle kaikki asiakirjat ja tiedot, joita matkanjärjestäjä voi vaatia käyttääkseen regressioikeuttaan matkustajan puolesta suhteessa kolmansiin osapuoliin, joita voidaan pitää vastuullisina matkustajan kärsimästä tappiosta tai vahingosta, ja matkustaja vastaa matkanjärjestäjälle aiheutuneesta regressioikeuteen liittyvästä haitasta, jos se johtuu tämän lausekkeen noudattamatta jättämisestä.
10.6 Matkustajan täytyy tarjota matkanjärjestäjälle kaikki tiedot, mitä tarvitaan turvallisuusvaatimusten noudattamiseen ja erityisesti sellaiset, jotka on määrätty neuvoston direktiivissä 98/41/EY ja Italian ministeriön asetuksessa 10.13.1999. Tietojen kerääminen ja käsittely (mukaan lukien kuvat) täytyy suorittaa noudattaen direktiivissä 95/46/EY ja pykälässä nro 196 30. kesäkuuta 2003 määriteltyjä periaatteita.
10.7 Matkustajan tulee osallistua turvallisuusohjeistuksiin ja hätäharjoituksiin, joita matkanjärjestäjä järjestää laivassa. Jos tätä vaatimusta ei täytetä, Italian merenkulkulain artiklan 186 nojalla ja kohdan 10.2 mukaan laivan kapteeni voi ryhtyä asianmukaisiin toimenpiteisiin, joihin kuuluu kyseisen matkustajan kurinpidollinen poistaminen laivasta.
11.2 Matkustaja on laivan kapteenin kurinpidollisen toimivallan alaisena, kun kyseessä on aluksen ja merenkulun turvallisuus. Matkustajan tulee erityisesti noudattaa kaikkia laivassa annettuja ohjeita ja käskyjä, mukaan lukien turvallisuusohjeistuksiin ja hätäharjoituksiin liittyvät ohjeet ja käskyt kohdan 9.7 mukaisesti. Jos kapteenin mielestä matkustaja ei pysty aloittamaan tai jatkamaan risteilyä tai hänen fyysinen tai psyykkinen kuntonsa muodostaa riskin alukselle tai jonkun toisen vieraan tai miehistön jäsenen terveydelle ja turvallisuudelle, tai hänen käytöksensä on sellaista, että se voi vaikuttaa muiden matkustajien viihtymiseen, kapteenilla on oikeus kyseessä olevasta tapauksesta riippuen a) estää matka, b) määrätä matkustaja poistumaan laivasta missä tahansa satamassa, c) kieltää matkustajan poistuminen laivasta tietyssä satamassa, d) eristää matkustaja laivan tietylle alueelle tai kieltää matkustajan osallistuminen tiettyihin aktiviteetteihin laivassa. Lentoyhtiöt ja muut palveluntarjoajat voivat tehdä itsenäisesti samankaltaisia toimenpiteitä laissa tai sopimuksessa myönnettävän kurinpidollisen toimivallan mukaisesti. Tässä suhteessa matkanjärjestäjä ei ole vastuussa näistä lentoyhtiöistä tai palveluntarjoajista.
11.3 Matkanjärjestäjällä ja laivan kapteenilla on vapaus noudattaa mitä tahansa jonkin valtion hallituksen tai viranomaisten antamia määräyksiä tai ohjeita tai jonkun henkilön antamia määräyksiä tai ohjeita, joka toimii tai väittää toimivansa hallituksen tai viranomaisten puolesta tai valtuuttamana, tai jonkun henkilön antamia määräyksiä tai ohjeita, jolla on sotavahinkovakuutuksen ehtojen mukaan oikeus antaa sellaisia määräyksiä tai ohjeita. Jos sellaisen määräyksen tai ohjeen takia tehdään jotain tai ei tehdä jotain, sitä ei pidetä poikkeamana sopimuksesta tai sopimusrikkomuksena. Matkustajien tai matkatavaroiden poistaminen laivasta sellaisen määräyksen tai ohjeen perusteella katsotaan velvollisuuden asianmukaiseksi täyttämiseksi sopimuksen mukaisesti, ja vapauttaa matkanjärjestäjän velvollisuudesta matkustajien matkan jatkamiseen tai kotiuttamiseen liittyen.
Matkanjärjestäjällä on oikeus pitää matkustajan matkatavaroita tai muuta omaisuutta hyvityksenä maksuista, jotka matkustaja on velkaa laivassa ostetuista tavaroista ja palveluista.
13.2 Jos pakettiin sisältyy hotelli ja sillä ei ole virallista luokitusta, ulkomainen hotellimajoitus täytyy luokitella käyttäen suunnilleen vastaavaa luokitusjärjestelmää kuin Italiassa on voimassa.
14.2 Kaikki vapautukset, vastuun rajoitukset, vastuuvapauslausekkeet ja poikkeukset, joita matkanjärjestäjä voi lainata tämän sopimuksen nojalla, voidaan laajentaa koskemaan henkilöitä, jotka ovat, tai joiden katsotaan olevan matkustajan työntekijöitä, edustajia, kumppaneita, agentteja, alihankkijoita tai avustajia, jotka toimivat missä tahansa asemassa, sekä matkanjärjestäjän vakuutuksenantajia.
14.3 Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa asiakkaalle matkatoimiston tai muiden sopimuksen solmimiseen liittyvien välikäsien laiminlyönneistä sellaisten kolmansien osapuolien velvollisuuksiin liittyen.
14.4 Jos matkanjärjestäjä on maksanut matkustajalle hyvitystä tai korvausta, matkanjärjestäjälle siirtyy matkustajan oikeudet ja toimet suhteessa kolmansiin osapuoliin, joilla on vastuuvelvollisuus.
15.1 Matkanjärjestäjän maksettava korvaus ei ole koskaan suurempi kuin komission asetuksessa (EY) nro 329/2009 ja voimassa olevissa kansallisissa ja kansainvälisissä laeissa säädetty palvelusuorituksen laiminlyöntiä koskeva korvausvastuun raja.
15.2 Jos matkanjärjestäjä on myös laivanvarustamo ja/tai risteilyyn käytettävän laivan omistaja ja/tai liikennöijä ja/tai vuokraaja, vastuun rajoitusta koskevat nykyiset lait tai komission asetuksen (EY) no. 392/2009 sovellettavissa olevat ehdot ja myöhemmät muutokset ovat edelleen voimassa.
16.2 Esitteessä julkaistut rannikkoretkien hinnat ja reitit ovat vain suuntaa antavia ja voivat muuttua. Retkien ajat ja reitit voivat muuttua sekä ulkoisista olosuhteista (esim. sääolosuhteet, lakot, kuljetusten viivästymiset yms.) että retken järjestäjien toimintaan liittyvistä vaatimuksista johtuen.
16.3 Jos retki peruuntuu johtuen teknisistä syistä, ylivoimaisesta esteestä tai siitä, että retkelle ei saada osallistujien vähimmäismäärää, Costa Cruises hyvittää sen asianosaisille matkustajille.
16.4 Jos erikseen ei mainita, rannikkoretkiä ei ole erityisesti suunniteltu henkilöille, joilla on fyysisiä rajoitteita. Costa voi kuitenkin pyydettäessä suositella retkiä, jotka on tarkoitettu helpoiksi. Retket, jotka sopivat matkustajille, joilla on lieviä liikuntarajoitteita, on merkitty erityisellä symbolilla. Siksi matkanjärjestäjä suosittelee, että vieraat hankkivat ennen rannikkoretken ostamista mahdollisimman paljon tietoa internetistä, esitteestä tai soittamalla palvelunumeroon, ja selvittävät ovatko retket, joista he ovat kiinnostuneita, sopivia liikuntarajoitteisille matkustajille.
16.5 Tietyn tyyppisiin retkiin saatetaan niiden luonteesta johtuen (esim. matkustajien ajaminen ajoneuvoilla) soveltaa erityisiä ehtoja, vaatimuksia tai sääntöjä.
17.2 Costa Cruises ei toimi missään ominaisuudessa lentoliikenteen harjoittajana suhteessa minkään tyyppiseen lentokuljetukseen. Lentokuljetuksista vastaa ainoastaan määrätty lentoliikenteen harjoittaja (ja/tai heidän nimeämänsä edustajat) kaikkine asiaan liittyvine riskeineen ja vastuineen. Siksi Costa Cruises ei ole vastuussa mistään tappioista tai vahingoista, joita voi aiheutua suoran tai täydentävän lentoliikenteen harjoittajan toimista tai laiminlyönneistä. Lentokuljetussopimuksen ja siihen sovellettavien lakien (Montrealin yleissopimus 28.5.1999, asetus (EY) nro 889/2002 ja kansallinen lainsäädäntö) mukaiset matkustajan oikeudet, mukaan lukien matkustajan oikeus saada korvausta kuolemasta tai loukkaantumisesta, tarkoittavat matkustajan oikeutta vaatia hyvitystä tai korvausta toimivalta lentoliikenteen harjoittajalta. Asetuksen (EY) nro 785/2004 mukaiset velvollisuudet ovat yksin lentoliikenteen harjoittajan vastuulla.
17.3 Jos voimassa oleva lentolippu ei ole Costa Cruisesin matkustajalle toimittamien asiakirjojen mukana, matkustajan täytyy kysyä sitä kysyä suoraan lentoliikenteen harjoittajalta, jonka tulee varmistaa, että se annetaan ja – antamiseen asti – tehdä järjestelyjä lipun turvallista säilytystä varten omissa tiloissaan logistisista syistä ja taata, että lippu on voimassa olevien sääntöjen mukainen. Lentoliikenteen harjoittajan tulee myös taata, että lippu annetaan matkustajalle välittömästi ja ehdoitta heidän kustannuksellaan, ja kaikki edellä mainitut järjestelyt on taattu myös Costa Cruisesille.
17.4 Asetuksen (EY) nro 261/2004 mukaiset velvollisuudet ovat yksinomaan toimivan lentoliikenteen harjoittajan vastuulla, kuten edellä mainitussa asetuksessa määritellään ja tässä suhteessa Costa Cruises ei hyväksy mitään vastuuta, ei matkanjärjestäjän ominaisuudessa tai muuten. Sen mukaan matkustajan asetuksen (EY) nro 261/2004 ehtojen mukaisesti esittämät vaatimukset tulee esittää suoraan toimivalle lentoliikenteen harjoittajalle. Käyttäessään oikeuksiaan suhteessa lentoliikenteen harjoittajaan edellä mainitun asetuksen mukaisesti matkustajan tulee noudattaa kriteerejä, joiden mukaan lomapaketin suojaamiseksi kokonaisuudessaan on tehtävä kaikki mahdollinen, eikä rajoittaa matkanjärjestäjän tämän sopimuksen ja voimassa olevien asetusten mukaisia oikeuksia.
17.5Costa Cruises lähettää matkustajalle matka-asiakirjojen mukana tarkat tiedot lentojärjestelyistä. Costa Cruisesin matkustajalle asiakirjojen mukana lähettämät lentotiedot, lentokuljetukseen liittyvät varoitukset tai tiedot sekä siihen liittyvät voimassa olevat lakiin ja sopimukseen perustuvat säännöt, on tarkoitettu ainoastaan tiedoksi. Matkustajille annetaan tiedot lentoyhtiöistä, lentojen numeroista, aikatauluista ja lentokentistä noin kaksi viikkoa ennen lähtöä.
17.6 Paperilla julkaistu materiaali, tavaramerkit, logot tai muut kohdan 16.5 mukaisissa asiakirjoissa olevat Costa Cruisesin tunnuselementit ovat vain tulostustarkoituksia varten eikä niitä tule tulkita muutokseksi tai korjaukseksi eikä sillä katsota olevan mitään yhteyttä tämän artiklan muihin ehtoihin.
17.7 Lentoliikenteen harjoittajan yleiset ehdot ja kuljetussopimus ovat voimassa, jos matkustaja irtisanoo sopimuksen ja/tai ei käytä lentoyhtiötä.
18.2 Laivan lääkärin näkemys siitä, onko vieras riittävän hyvässä kunnossa noustakseen laivaan tai jatkaakseen risteilyä, on lopullinen ja sitova kyseiselle matkustajalle.
Laivalla on matkustajien käytettävissä oleva tallelokero. Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa mistään muualla, kuin näissä tallelokeroissa säilytetyistä rahoista, asiakirjoista, arvopapereista, koruista ja muista arvoesineistä.
Matkanjärjestäjän velvollisuus tarjota apua matkustajalle rajoittuu sopimuksen alaisten palvelujen ja muiden lakisääteisten velvollisuuksien asianmukaiseen suorittamiseen.
Matkailualan säännöstön artiklan 49 mukaan matkustajan täytyy tehdä matkanjärjestäjälle esitettävät vaatimukset koskien mahdollisia laiminlyöntejä risteilyn organisoinnissa tai toteuttamisessa kirjallisesti viimeistään 2 kuukauden kuluttua risteilyn paluupäivämäärästä.
21.2 Vakuutusturva on matkustajan ja vakuutusyhtiön välinen sopimus ja kaikki vakuutusehdoista aiheutuvat velvollisuudet ja vastuut ovat yksinomaan matkustajan vastuulla.
Italian hallitus on asettanut matkustajien käyttöön kansallisen takuurahaston kuluttajalain artiklan 100 ehtojen mukaisesti (artikla 21 säädös 111/1995) Matkanjärjestäjän vararikon tai konkurssin varalta suojaamaan seuraavia vaatimuksia: a) maksetun hinnan palauttaminen, b) kotimaahan palauttaminen, jos kyseessä on ulkomaan matka. Rahasto takaa myös, että hätätilanteissa on käytettävissä varoja turistien pakolliseen kotimaahan palauttamiseen Euroopan unionin ulkopuolisista maista riippumatta siitä, johtuuko tilanne Matkanjärjestäjän toimista. Rahaston käyttöä koskevat menetelmät perustuvat Italian pääministerin asetukseen kuluttajalain artiklan 100 pykälän 5 (säädöksen 111/1995 artikla 21) ehtojen mukaan.
Tästä sopimuksesta aiheutuvat kiistat kuuluvat yksinomaan Genovan tuomioistuimen tuomiovallan piiriin. Tämä vakuutussopimus on Italian lain ja näiden yleisten ehtojen määräysten sekä tämän vakuutuksen, joka kattaa vain kyseisessä vakuutuksessa määritellyt riskit, taustalla olevan kokonaisuuden erityisehtojen alainen. Kaikki tämän sopimuksen toteuttamisesta ja tulkinnasta johtuvat oikeudenkäyntikanteet kuuluvat Italian tuomioistuinten lainkäyttövaltaan.
Henkilötietojen luottamuksellisuus
Henkilötiedot kerää Matkatoimisto, jolta asiakas varaa matkan. Säädöksen 196/2003 ehtojen mukaan matkatoimisto on velvollinen välittämään nämä tiedot edelleen (artikla 13) ja tarvittaessa hankkimaan tähän asiakkaan suostumuksen (artikla 23). Tietojen käsittelystä vastaavan tahon (rekisterinpitäjän) ominaisuudessa Costa Cruises varustamo saa Matkatoimistolta asiakkaan henkilötiedot, joita tarvitaan sopimuksesta johtuvien velvollisuuksien ja ulkomaanmatkoja koskevien lain edellyttämien velvollisuuksien ja määräysten täyttämiseen. Tämä ei edellytä asiakkaan suostumusta, sillä sen katsotaan olevan tarpeen asiakkaan edellyttämien sopimuksen mukaisten palveluiden täyttämiseksi.
Asiakkaan allekirjoittaman sopimuksen tai lain edellyttämien velvoitteiden täyttämiseksi asiakkaan tietoja voidaan toimittaa henkilöille, yrityksille, yhdistyksille tai ammattimaisille yhteisöille, jotka tarjoavat Costa Cruises varustamolle palveluja ja tukea ja jotka voivat sijaita myös Italian ulkopuolella, sekä Italiassa tai muissa maissa sijaitseville yhteistyöyrityksille ja Costa Cruises-konserniin kuuluville yrityksille. Henkilötiedot kerätään ja käsitellään elektronisesti ja paperilla säädöksen 196/2003 ehtojen mukaisesti. Yllä mainittu koskee myös turvatoimenpiteiden noudattamiseen tarvittavia tietoja. Asiakas voi käyttää oikeuksiaan säädöksen 196/2003 artiklan 7 ehtojen mukaisesti joko Matkatoimiston kautta tai ottamalla yhteyden osoitteeseen Marketing Department, Costa Crociere, Via XII Ottobre 2, 16121 Genova. GENERALI S.p.A:n sopimus nro 239443166. Muilta osin noudatamme Yleisiä Valmismatkaehtoja. Nämä 30.6.2009 hyväksytyt sopimusehdot ovat Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemat. Nämä ehdot on saatavissa toimistostamme ja kuluttajavirastosta puh 010 194 700.
TÄMÄ ON EPÄVIRALLINEN KÄÄNNÖSVERSIO ENGLANNINKIELISESTÄ VIRALLISESTA VERSIOSTA. ALKUPERÄISEN ENGLANNINKIELISEN VERSION VOI LUKEA COSTA CRUISEN KOTISIVUILTA.
Risteilyvaraus vahvistetaan maksamalla varausmaksu 450 - 1000 € / henkilö.
Risteilyn loppumaksu tulee suorittaa 70 vrk ennen lähtöpäivää. Mikäli risteilyn varausmaksua tai loppumaksua ei ole suoritettu ajoissa, risteilyvaraus peruuntuu ja maksettu varausmaksu 450 - 1000 € per henkilö peritään peruutus- ja toimistokuluina.
Jos risteily varataan alle 70 vrk ennen lähtöpäivää, erääntyy koko maksu heti maksettavaksi. Erikoisristeilyistä (esim. maailman ympäri risteilyt) pidätämme oikeuden periä normaalia korkeammat varausmaksut.
Vahvistetun varauksen nimenmuutoskulut ovat samat kuin peruutuskulut. Tarkistathan, että nimet ovat oikein varausvahvistuksessa ja ilmoita heti, jos nimessä on virhe.
Risteilyvarauksiin sovelletaan peruutusten ja muutosten osalta erityismatkaehtoja. Tämä koskee myös sairaustapauksessa tehtyjä peruutuksia.
Vahvistetun varauksen peruutus- ja muutoskulut per henkilö ovat:
Risteilyn lähtöön Peruutuskulutyli 70 vrk 25 % matkan kokonaishinnasta30 - 69 vrk 50 %15 - 29 vrk 75 %0 - 14 vrk 100 %
Maailman ympäri -risteilyjen peruutus- ja muutoskulut per henkilö ovat:
Risteilyn lähtöön Peruutuskulutyli 90 vrk 25 %30 - 89 vrk 50 %15 - 29 vrk 75 %0 - 14 vrk 100 %
Muista ottaa matkavakuutus samanaikaisesti kun varaat risteilymatkasi. Näin turvaat mahdollisen sairastapauksen tai muun matkan estymisen varalta aiheutuneet kulut. Tutustu huolellisesti matkavakuutusehtoihin, sillä matkavakuutuksissa on paljon eroja.
Asiakkaan peruuttaessa matkavarauksensa katsotaan peruutusajankohdaksi se hetki, jolloin Matkanjärjestäjä saa tiedon peruutuksesta ja vahvistaa peruutuksen asiakkaalle.
Muilta osin noudatamme Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemia yleisiä valmismatkaehtoja, jotka löytyvät osoitteesta: www.kkv.fi
Matkanjärjestäjällä ja aluksen kapteenilla on oikeus matkan aikana muuttaa risteilyn reittisuunnitelmaa ennalta arvaamattomien ja hallitsemattomien olosuhteiden vuoksi (esim. sääolosuhteet) tai syistä, jotka liittyvät laivan ja matkustajien turvallisuuteen.
Loistoristeilyt on Costa Cruises -varustamon päämyyntiedustaja Suomessa. Vastuullinen matkanjärjestäjä on: Costa Crociere S.p.A - Piazza Piccapietra, 48 - 16121 Genova - Italy
Crise Lines / Cruises